Groen

Amsterdam versteent door de bouwambitie met als gevolg het volbouwen van alle open plekken in de stad. Meer groen in de stad helpt om droogte, oververhitting van woon-, werk- en recreatielocaties en wateroverlast te verminderen. Mensen met natuur in hun directe omgeving voelen zich prettiger, zijn minder vaak ziek en hebben meer binding met hun buurt. Door te investeren in groen in en rondom de buurt, door groene gebieden met elkaar en met de omringende natuur te verbinden en door de biodiversiteit te bevorderen, wordt Amsterdam een groenere en prettiger plek om te wonen, te werken en te recreëren.

• Groen in de stad

Wetenschappers waarschuwen dat we door het biodiversiteitsverlies het punt naderen waar veranderingen in de natuur onomkeerbaar zijn. Ook in Nederland staat natuur onder hoge druk. Natuurgebieden zijn opgeofferd voor asfalt, bedrijventerreinen en stedebouw. Vermesting en verdroging, vooral als gevolg van de intensieve landbouw en de veeindustrie, brengen veel schade toe. Van de oorspronkelijke biodiversiteit is in Nederland nog maar 15% over. En het verlies aan plant- en diersoorten gaat nog altijd door.

Groene steden en dorpen leveren ons daarom veel op: we besparen energie, hebben minder last van wateroverlast en hoeven in de zomer niet te vluchten voor de hitte van opgewarmd beton. Met groen om ons heen zijn we stukken gezonder. Dat geldt niet alleen voor onszelf, maar ook en vooral voor onze kinderen. De Partij voor de Dieren geeft natuur de prioriteit die zij verdient. We plaatsen het belang van een gezonde aarde boven het belang van economisch gewin op de korte termijn. We vinden dat iedereen recht heeft op een groene leefomgeving.

In Amsterdam zet de Partij voor de Dieren zich dan ook in om het groen in en om de stad te beschermen en te laten toenemen.

Groen

• Bladeren niet onnodig verwijderd

• Groener Sloterdijk

• Bloembollen biologisch