Klimaat, verkeer en luchtkwaliteit
De versnelde overstap naar schone energie komt nauwelijks van de
grond, terwijl klimaatverandering onbeheersbaar dreigt te worden. Alleen
als wij nu onze ecologische voetafdruk verkleinen, is er voor mensen en
dieren die na ons komen genoeg voedsel, schone lucht en zuiver water.
De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde en het
stijgen van de zeespiegel. Ook Amsterdam moet bijdragen aan de
wereldwijde afspraak om de aarde niet verder te laten opwarmen dan 1,5
graad Celsius, zodat de aarde niet onleefbaar wordt.De gemeente neemt
hierin een voortrekkersrol door milieuvervuiling aan te pakken,
spaarzaam om te gaan met grondstoffen en met een lokaal klimaatbeleid de
uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen terug te dringen.
Schone
lucht en een leefbare openbare ruimte staan voor de Partij voor de
Dieren voorop. Vervuilend en lawaaiig verkeer ontmoedigen we, vormen van
schoon verkeer worden gestimuleerd. Fietsers en voetgangers krijgen
ruim baan. Met een fijnmazig en toegankelijk openbaarvervoersnet,
veilige fietspaden en voorrang voor voetgangers wordt het makkelijker om
de auto te laten staan. Amsterdam moet zorgen voor een schonere lucht
door het aantal voertuigen in de gemeente te beperken. Vervuilend
verkeer wordt geweerd door de invoering en uitbreiding van milieuzones.
-
Fietsen
De ambitie van de gemeente is om Amsterdam ‘weer’ fietsstad nummer 1 te maken. Dat is opmerkelijk te noemen, aangezien Amsterdam volgens de Fietsersbond nog nooit de nummer 1 fietsstad is geweest.
De ambitie om Amsterdam fietsstad nummer 1 te maken onderschrijft De Partij voor de Dieren. Fietsen is goed voor de gezondheid van de Amsterdammers, dieren en milieu, en de leefbaarheid van de stad. Om echt de nummer 1 fietsstad te worden, moet de gemeente fietsen actief stimuleren. En daarvoor moet het fietsen eerst veilig worden gemaakt. Naast het verbreden van fietspaden, meer voorrang en meer groen licht geven, kunnen oplossingen worden gevonden in onder andere het onderzoeken van de redenen waarom mensen fietsen, of niet fietsen. Amsterdam moet plannen maken om mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
Daarnaast willen we de openbare ruimte beter inrichten op fietsen, door markeringen op de weg en slimme oplossingen te maken voor fietsers die afslaan op drukke kruisingen. Ook kan de elektrische fiets een uitkomst bieden voor mensen die dagelijks grotere afstanden afleggen binnen de stad.
Het verkiezingsprogramma 2014 over fietsen -
Haven
Havenbedrijf Amsterdam is de vierde haven van Europa, met 77 miljoen ton overslag per jaar. De haven heeft zijn oorsprong in de dertiende eeuw, toen bijvoorbeeld bier, graan en hout werden gelost aan het Damrak. Vandaag de dag is Haven Amsterdam de grootste benzinehaven ter wereld, de grootste cacaohaven ter wereld en de tweede grootste kolenhaven van Europa. De haven beslaat een oppervlak van 2600 hectare. De haven is goed voor 55.000 banen. Het havenbedrijf is sinds 1 april 2013 verzelfstandigd tot overheids-NV.
De Partij voor de Dieren vindt dat Amsterdam alle zeilen moet bijzetten om de transitie naar duurzame, schone energievoorziening te maken. Daarom willen we ook een kleinere, compactere haven met minder uitstoot. Innovatie en duurzaamheid moeten voorop staan in de bedrijfsvoering.
De Partij voor de Dieren maakt zich grote zorgen om de toekomst van de Houtrak- en Wijkermeerpolder. Wanneer de haven op ingeslagen weg verder gaat, is de kans groot dat dit leidt tot expansiedrift. De Structuurvisie heeft al een reservering opgenomen van deze twee polders voor eventuele uitbreiding. Wij vinden het belang van het voortbestaan van deze polders groot. De Wijkermeerpolder wordt beschermd door UNESCO en Nationaal Landschap, en de Houtrakpolder is Rijksbufferzonegebied en onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur.
-
Parkeren
De Partij voor de Dieren Amsterdam wil een autoluwe binnenstad en ruim baan voor openbaar vervoer, (elektrische) fiets en voetgangers. Door vermindering van autoverkeer wordt de lucht schoner en kan kostbare ruimte voor andere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld aanleg van meer groen of fietsparkeerplaatsen. De Partij voor de Dieren is niet tegen het bouwen van ondergrondse parkeergarages, zolang deze niet ten koste gaan van groen en zolang wordt ingezet op afname van autoverkeer.
De Partij voor de Dieren zet in om een afname van vervuilend autoverkeer door te pleiten voor gedifferentieerde parkeer- en vergunningstarieven op basis van de mate van milieuvervuiling van de auto. Het parkeertarief voor een milieuonvriendelijke auto wordt dan hoger en het tarief voor een (relatief) schone auto laag. De opbrengsten van parkeergelden moeten ten goede komen aan de luchtkwaliteit.
Ook fietsparkeren is een belangrijk thema. De Partij voor de Dieren Amsterdam wil fietsen aantrekkelijker maken en stimuleren, onder meer door een veilige fietsomgeving te creëren en te zorgen voor goede en voldoende parkeergelegenheid.
Klimaat, verkeer en luchtkwaliteit
Wat we hebben bereikt
-
-
Koppeling OZB en energielabel
-
Afbouw fossiele brandstoffen in de haven
-
Gedifferentieerde parkeertarieven
-
Meetnet luchtkwaliteit uitgebreid
-
Faciliteren van waterstofvoertuigen
Gerelateerd
- 18 februari 2022 Motie inzake de eerste resultaten van de Reflectiefase windenergie waaronder het "afwegingskader windturbines Amsterdam - signalen uit de stad" (bescherming van vogels bij plaatsing windturbines)
- 18 februari 2022 Motie inzake het bericht dat AEB biomassa laat aanvoeren van grotere afstand (onderzoek beschikbaarheid)
- 2 december 2021 Motie inzake de Toekomstvisie Drinkwater (vermindering gebruik drinkwater door datacenters)
- 11 november 2021 Motie inzake niet invoeren, afschaffen doorvaarvignet voor pleziervaart
- 11 november 2021 Motie inzake de impact van datacenters op de drinkwatervoorziening
- 13 juli 2021 Motie inzake de Voorjaarsnota 2021 (pas op de plaats met de verkoop van het Afval Energie Bedrijf (AEB)
- 13 juli 2021 Motie inzake de Voorjaarsnota 2021 (opnemen van indicator afvalverbranding in de Begroting 2022)
- 13 juli 2021 Motie inzake de Voorjaarsnota 2021 (opnemen duurzaamheidsindicatoren isolatie in de begroting 2022)
- 12 juli 2021 Motie inzake Omgevingsvisie Amsterdam 2050 (raad informeren over mogelijkheden handhaven, beperken of verbieden terrasverwarmers)
- 12 juli 2021 Motie inzake Omgevingsvisie Amsterdam 2050 (raad informeren over mogelijkheden bodemdaling tegengaan en herstellen)
- 26 oktober 2020 Amsterdam gaat met mes en vork de klimaatcrisis te lijf!
- 26 september 2019 Duurzame dienstreizen
- 13 juni 2019 Jaarlijkse rapportage luchtkwaliteit op scholen
- 17 januari 2019 Carnivoor? Geef het door!
- 5 oktober 2016 Stop op het afsteken van vuurwerk door particulieren: op naar een professionele vuurwerkshow van formaat
- 19 februari 2016 Amsterdams verzet tegen ecocide
- 8 januari 2016 Klimaatinitiatief
- 19 november 2015 Geen gezondheidsschade voor Amsterdammers door plankgasplan A2
- 27 juni 2013 Schoner varen in Amsterdam
- 27 oktober 2011 Duurzaamheidslening voor woningisolatie en duurzame energieopwekkers
- 31 mei 2022 Schriftelijke vragen inzake Schiphol maakt er weer een bende van
- 3 mei 2022 Schriftelijke vragen inzake extra kosten voor Havenbedrijf en gemeente door opening zeesluis IJmuiden
- 15 oktober 2021 Schriftelijke vragen inzake Carbon Capture and Storage
- 14 juni 2021 Schriftelijke vragen inzake: is de verkoop van de biomassacentrale AEB moreel houdbaar?
- 18 maart 2021 Schriftelijke vragen van het lid Van Lammeren inzake import van verbrand afval uit het Verenigd Koninkrijk in "post-brexit-tijdperk".
- 17 februari 2021 Schriftelijke vragen inzake de informatievoorziening rondom het inspraakproces van de ontwerp-omgevingsvisie Amsterdam 2050 en bijbehorende omgevingseffectrapportage
- 31 december 2020 Schriftelijke vragen van het lid Van Lammeren inzake weigeren inzage in meetrapporten biomassacentrale AEB Amsterdam.
- 17 december 2020 Schriftelijke vragen van het lid Van Lammeren inzake voorlichting en beleid omtrent het tegengaan van particuliere houtstook
- 17 december 2020 Schriftelijke vragen van het lid Van Lammeren inzake de deelname van de gemeente Amsterdam aan het ‘KLM Corporate Biofuel Programma’
- 12 november 2020 Schriftelijke vragen inzake het faciliteren van de groei van datacenters in Amsterdam en omgeving
- 18 mei 2022 Partij voor de Dieren Amsterdam wil uitleg over datacenters en het vastlopen van ons elektriciteitsnetwerk
- 3 mei 2022 Partij voor de Dieren Amsterdam wil opheldering over de kosten van de zeesluis bij IJmuiden
- 11 maart 2022 De energiecrisis is een systeemcrisis
- 21 februari 2022 Kies voor echt klimaatbeleid
- 3 februari 2022 Verbeter de wereld, begin in Amsterdam
- 7 januari 2022 Draag bij aan het verkiezingssucces van de Partij voor de Dieren!
- 23 december 2021 Amsterdamse plannen voor nieuwe datacentra gaan over de rug van mens en klimaat
- 22 november 2021 Amsterdam is er klaar voor!
- 17 oktober 2021 Partij voor de Dieren presenteert concept-kandidatenlijst voor gemeenteraadsverkiezingen Amsterdam
- 12 oktober 2021 Vacature beleidsmedewerker Partij voor de Dieren Amsterdam