Klimaat, verkeer en luchtkwaliteit
De versnelde overstap naar schone energie komt nauwelijks van de
grond, terwijl klimaatverandering onbeheersbaar dreigt te worden. Alleen
als wij nu onze ecologische voetafdruk verkleinen, is er voor mensen en
dieren die na ons komen genoeg voedsel, schone lucht en zuiver water.
De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde en het
stijgen van de zeespiegel. Ook Amsterdam moet bijdragen aan de
wereldwijde afspraak om de aarde niet verder te laten opwarmen dan 1,5
graad Celsius, zodat de aarde niet onleefbaar wordt.De gemeente neemt
hierin een voortrekkersrol door milieuvervuiling aan te pakken,
spaarzaam om te gaan met grondstoffen en met een lokaal klimaatbeleid de
uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen terug te dringen.
Schone
lucht en een leefbare openbare ruimte staan voor de Partij voor de
Dieren voorop. Vervuilend en lawaaiig verkeer ontmoedigen we, vormen van
schoon verkeer worden gestimuleerd. Fietsers en voetgangers krijgen
ruim baan. Met een fijnmazig en toegankelijk openbaarvervoersnet,
veilige fietspaden en voorrang voor voetgangers wordt het makkelijker om
de auto te laten staan. Amsterdam moet zorgen voor een schonere lucht
door het aantal voertuigen in de gemeente te beperken. Vervuilend
verkeer wordt geweerd door de invoering en uitbreiding van milieuzones.
-
Fietsen
De ambitie van de gemeente is om Amsterdam ‘weer’ fietsstad nummer 1 te maken. Dat is opmerkelijk te noemen, aangezien Amsterdam volgens de Fietsersbond nog nooit de nummer 1 fietsstad is geweest.
De ambitie om Amsterdam fietsstad nummer 1 te maken onderschrijft De Partij voor de Dieren. Fietsen is goed voor de gezondheid van de Amsterdammers, dieren en milieu, en de leefbaarheid van de stad. Om echt de nummer 1 fietsstad te worden, moet de gemeente fietsen actief stimuleren. En daarvoor moet het fietsen eerst veilig worden gemaakt. Naast het verbreden van fietspaden, meer voorrang en meer groen licht geven, kunnen oplossingen worden gevonden in onder andere het onderzoeken van de redenen waarom mensen fietsen, of niet fietsen. Amsterdam moet plannen maken om mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
Daarnaast willen we de openbare ruimte beter inrichten op fietsen, door markeringen op de weg en slimme oplossingen te maken voor fietsers die afslaan op drukke kruisingen. Ook kan de elektrische fiets een uitkomst bieden voor mensen die dagelijks grotere afstanden afleggen binnen de stad.
Het verkiezingsprogramma 2014 over fietsen -
Haven
Havenbedrijf Amsterdam is de vierde haven van Europa, met 77 miljoen ton overslag per jaar. De haven heeft zijn oorsprong in de dertiende eeuw, toen bijvoorbeeld bier, graan en hout werden gelost aan het Damrak. Vandaag de dag is Haven Amsterdam de grootste benzinehaven ter wereld, de grootste cacaohaven ter wereld en de tweede grootste kolenhaven van Europa. De haven beslaat een oppervlak van 2600 hectare. De haven is goed voor 55.000 banen. Het havenbedrijf is sinds 1 april 2013 verzelfstandigd tot overheids-NV.
De Partij voor de Dieren vindt dat Amsterdam alle zeilen moet bijzetten om de transitie naar duurzame, schone energievoorziening te maken. Daarom willen we ook een kleinere, compactere haven met minder uitstoot. Innovatie en duurzaamheid moeten voorop staan in de bedrijfsvoering.
De Partij voor de Dieren maakt zich grote zorgen om de toekomst van de Houtrak- en Wijkermeerpolder. Wanneer de haven op ingeslagen weg verder gaat, is de kans groot dat dit leidt tot expansiedrift. De Structuurvisie heeft al een reservering opgenomen van deze twee polders voor eventuele uitbreiding. Wij vinden het belang van het voortbestaan van deze polders groot. De Wijkermeerpolder wordt beschermd door UNESCO en Nationaal Landschap, en de Houtrakpolder is Rijksbufferzonegebied en onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur.
-
Parkeren
De Partij voor de Dieren Amsterdam wil een autoluwe binnenstad en ruim baan voor openbaar vervoer, (elektrische) fiets en voetgangers. Door vermindering van autoverkeer wordt de lucht schoner en kan kostbare ruimte voor andere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld aanleg van meer groen of fietsparkeerplaatsen. De Partij voor de Dieren is niet tegen het bouwen van ondergrondse parkeergarages, zolang deze niet ten koste gaan van groen en zolang wordt ingezet op afname van autoverkeer.
De Partij voor de Dieren zet in om een afname van vervuilend autoverkeer door te pleiten voor gedifferentieerde parkeer- en vergunningstarieven op basis van de mate van milieuvervuiling van de auto. Het parkeertarief voor een milieuonvriendelijke auto wordt dan hoger en het tarief voor een (relatief) schone auto laag. De opbrengsten van parkeergelden moeten ten goede komen aan de luchtkwaliteit.
Ook fietsparkeren is een belangrijk thema. De Partij voor de Dieren Amsterdam wil fietsen aantrekkelijker maken en stimuleren, onder meer door een veilige fietsomgeving te creëren en te zorgen voor goede en voldoende parkeergelegenheid.
Klimaat, verkeer en luchtkwaliteit
Wat we hebben bereikt
-
-
Koppeling OZB en energielabel
-
Afbouw fossiele brandstoffen in de haven
-
Gedifferentieerde parkeertarieven
-
Meetnet luchtkwaliteit uitgebreid
-
Faciliteren van waterstofvoertuigen
Gerelateerd
- 21 juli 2023 Motie inzake Schiphol naar 300.000 vluchten
- 21 juli 2023 Motie inzake label voor klimaatadaptie van een gebied
- 21 juli 2023 Motie inzake verduurzaam de Meervaart en behoud de Lutkemeer
- 28 juni 2023 Motie inzake een duurzame toekomst voor grondstoffen en warme woningen
- 28 juni 2023 Motie inzake inzake Publiek belang centraal
- 28 juni 2023 Motie inzake een landelijk CO2 reductie plan voor afvalverbrandingsinstallaties
- 28 juni 2023 Motie inzake criteria lange termijn strategie AEB
- 28 juni 2023 Motie inzake advies Binnenlandse Zaken volgen
- 28 juni 2023 Motie inzake houd AEB in publieke handen
- 6 april 2023 Motie inzake red het Amsterdamse openbaar vervoer
- 3 april 2023 Maak de haven Parijs-proof!
- 26 oktober 2020 Amsterdam gaat met mes en vork de klimaatcrisis te lijf!
- 26 september 2019 Duurzame dienstreizen
- 13 juni 2019 Jaarlijkse rapportage luchtkwaliteit op scholen
- 17 januari 2019 Carnivoor? Geef het door!
- 5 oktober 2016 Stop op het afsteken van vuurwerk door particulieren: op naar een professionele vuurwerkshow van formaat
- 19 februari 2016 Amsterdams verzet tegen ecocide
- 8 januari 2016 Klimaatinitiatief
- 19 november 2015 Geen gezondheidsschade voor Amsterdammers door plankgasplan A2
- 27 juni 2013 Schoner varen in Amsterdam
- 21 juni 2023 Schriftelijke vragen van het lid Krom inzake duidelijkheid over windturbines in de haven
- 16 maart 2023 Schriftelijke vragen van het lid Krom inzake windturbines op land zijn niet langer nodig
- 1 maart 2023 Schriftelijke vragen van het lid Bloemberg-Issa inzake overlast door vliegtuigherrie
- 20 februari 2023 Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake doelstelling uitfasering fossiele brandstoffen in 2050
- 24 oktober 2022 Schriftelijke vragen inzake het kappen van 675 bomen voor de aanleg van nieuwe gasleidingen
- 25 augustus 2022 Aanvullende schriftelijke vragen inzake energiebesparende maatregelen
- 18 augustus 2022 Schriftelijke vragen inzake energielabels kantoorpanden en gemeentelijk vastgoed
- 9 augustus 2022 Schriftelijke vragen inzake de ondermaatse ecologische waterkwaliteit in Amsterdam
- 7 juli 2022 Schriftelijke vragen inzake elektriciteits- en grondgebruik datacenters
- 7 juli 2022 Schriftelijke vragen inzake (drink)waterproblematiek datacenters
- 20 juli 2023 Afvalverwerkingsbedrijf AEB weer in de verkoop
- 20 april 2023 Geen fossiele bedrijven in de Amsterdam Economic Board
- 4 april 2023 Op naar een fossielvrije Amsterdamse Haven
- 13 februari 2023 Op de bres voor de Hoofdgroenstructuur
- 7 oktober 2022 Amsterdamse gemeenteraad verzoekt Amstelveen mee te betalen aan het Amsterdamse Bos
- 7 juli 2022 Opheldering gevraagd over milieuvervuilende datacenters en onduidelijke financiële belangen
- 18 mei 2022 Partij voor de Dieren Amsterdam wil uitleg over datacenters en het vastlopen van ons elektriciteitsnetwerk
- 3 mei 2022 Partij voor de Dieren Amsterdam wil opheldering over de kosten van de zeesluis bij IJmuiden
- 11 maart 2022 De energiecrisis is een systeemcrisis
- 21 februari 2022 Kies voor echt klimaatbeleid