Het college kan de gestelde vragen als volgt beantwoorden.
- Klopt het dat deze bomen gekapt worden in verband met de aanleg van een bushalte?
Ja dat klopt. Het betreft 14 bomen. Dit aantal is nodig om de haltekommen en perrons voor de haltes te kunnen aanleggen, maar ook om voldoende werkruimte te hebben en onderhoud te kunnen doen.
2. Waarom is er gekozen voor deze locatie voor de bushalte? Waarom is een nieuwe halte zo vlak bij een bestaande halte nodig?
De twee nieuwe haltes worden aangelegd voor de komst van een nieuwe hoogwaardige openbaar vervoerverbinding. Hierbij rijden gelede elektrische HOV-bussen hoogfrequent, vlot en betrouwbaar tussen IJburg en station Bijlmer Arena via de Diemerknoop, de A9, metrostation Gaasperplas, de Langbroekdreef, de Karspeldreef en Foppingadreef. De elektrische HOV-bus halteert bij Metrostation Gaasperplasvoor een overstap van de hoogwaardige bus op de eveneens hoogwaardige metro. Hierbij zal de HOV-bus niet stoppen op het bestaande busstation maar op twee nieuwe bushaltes langs de Langbroekdreef Het bestaande busstation is niet geschikt voor lange gelede bussen en het omrijden via het busstation kost te veel tijd voor het hoogwaardige karakter van deze verbinding. De inrichting van busstation Gaasperplas voldoet tevens niet aan de eisen van toegankelijk openbaar vervoer, hetgeen vooral voor een overstap tussen HOV verbindingen een voorwaarde is.
3. Zijn er ook andere opties overwogen voor deze bushalte? Zo ja, welke opties en waarom is hier niet voor gekozen?
Ja, er zijn ook opties ten oosten van het metroviaduct bekeken. Bij deze optie zou een groot deel van de halte in een helling komen te liggen. Dit is de helling naar het hoger gelegen kruispunt van de Kromwijkdreef. Voor bushaltes bestaan ontwerprichtlijnen van het CROW voor de toelaatbare helling in een halte. Deze richtlijnen hangen samen met de veiligheid van openbaar vervoer reizigers (veilig kunnen staan eninstappen) en toegankelijkheid van de haltes voor openbaar vervoer reizigers die slecht ter beenzijn.Ook zou de halte aan de zuidzijde van de Langbroekdreef recht voor de ingang van het huidige busstation komen te liggen. Hierdoor zou het huidige busstation niet goed meer gebruikt kunnen worden. Voor de halte aan de noordzijde van de Langbroekdreef is nog onderzocht of deze meer onder het viaduct kon worden geschoven. Onder het viaduct is aan deze zijde echter onvoldoende ruimte voor een haltekom en halteperron voor de HOV-bus. Daarom is hiervan afgezien.
4. Zijn er ook opties overwogen waarin de bomen behouden konden blijven op de huidige locatie? Zo ja, welke opties en waarom is hier niet voor gekozen?
Er is een verkenning gedaan naar opties waarin de bomen behouden konden blijven maar de uitkomst daarvan was niet positief. Verkeersveiligheid is een randvoorwaarde en deze komt in het geding bij het laten staan van de bomen. We zouden kunnen onderzoeken of een aantal bomen, dat aan de rand van de platformen van de geplande bushaltes staat, kan worden behouden. Hierbij moet een afweging worden gemaakt tussen de veiligheid voor wachtende openbaar vervoer reizigers (voldoende breedte van het perron), de toegankelijkheid voor openbaar vervoerreizigers die slecht ter been zijn en het belang om zoveel mogelijk bomen te behouden. Echter deze bomen staan er nog maar sinds kort (2022) en zijn nog klein. Ook zullen deze bomen regelmatig gesnoeid moeten worden om te voorkomen dat de bomen alsnog problemen voor openbaar vervoerreizigers opleveren.
5. Welke bomen betreft de kapaanvraag precies en wanneer zijn deze bomen aangeplant?
Het realiseren van twee HOV-bus haltes langs de Langbroekdreef nabij metrostation Gaasperplas vraagt om het kappen van 14 bomen. Vooruitlopend op de aanvraag voor de kapvergunning zijns een verplantingsonderzoeken een Bomeneffect Analyse uitgevoerd. Uit deze onderzoeken is gebleken dat er tien bomen staan van de soort zachte es, 3 venijnbomen en 1 meidoorn. Vier bomen aan de zuidkant van de Langbroekdreef zijn aangeplant in het voorjaar van 2015. Erachter staan oudere bomen. De vier zachte essen aan de noordkant van de Langbroekdreef zijn in het voorjaar van 2022 aangeplant. Eén van deze bomen is scheefgezakt.
6. De aanvraag heeft de omschrijving “het kappen van 14 bomen (mogelijk verplaatsen 8 bomen)”. Wanneer wordt duidelijk of de 8 bomen verplaatst kunnen worden? Van welke factoren is de mogelijke verplaatsing afhankelijk? Welke nieuwe locaties zijn er voor deze bomen?
In de aanvraag voor de kapvergunning is benoemd dat het gaat om het kappen van 14 bomen. Vooruitlopend op de aanvraag voor de kapvergunning is een verplantingsonderzoek uitgevoerd. Volgens dit verplantingsonderzoek kunnen er drie bomen worden verplant. De andere bomen op deze locatie zijn niet te verplanten. Deze bomen staan in grond met een relatief hoge grondwaterstand waardoor het niet lukt om een compacte en samenhangende kluit te maken. Ook is het verplanten van enkele bomen lastig door de aanwezigheid van een kabel voor datatransport. In het verplantingsonderzoek wordt geadviseerd om bomen tussen november en april te verplanten. Hierbij dient de kluit van een boom een diameter van tenminste 80 cm en een dikte van tenminste 40 cm te hebben. Voor het verplanten van een boom wordt gebruik gemaakt van een verplantingmachine die de kluit in één keer kan op nemen en herplaatsen met behoud van de kluit. Bij bomen zonder een compacte en samenhangende kluit lukt verplanten niet. Er is gekeken naar een aantal locaties voor het herplanten van de bomen. Om een boom succesvol te verplanten is groeiplaatsverbetering nodig. Sommige locaties komen niet in aanmerking wegens de aanwezigheid van ondergrondse obstakels. De onderzochte locaties zijn te vinden in het verplantingsonderzoek. Graag gaan we met de bewoners in gesprek over de compensatie van de te kappen bomen voor de werkzaamheden bij het project bij metrostation Gaasperplas.
7. Zijn de bewoners, belanghebbenden en de stadsdeelcommissie meegenomen in het proces om tot deze locatie voor de bushalte te komen? Zo ja: op welke manier? Is hier verslaglegging van openbaar? En in hoeverre is de input van bewoners meegenomen in de plannen? Zo nee, waarom niet?
De besluitvorming over de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding volgt de gemeentelijke standaardprocedure van het PBI: het plan en besluitvormingsproces infrastructuur en openbare ruimte. Eén van de besluiten binnen deze procedure is het voorkeursbesluit. Bij dit voorkeursbesluit is een keuze gemaakt tussen zes onderzochte routes voor de HOV-bus. De onderzochte routes zijn (a) via de Hondsrugweg, (b) via de Foppingadreef, (c) via de Flierbosdreef, (d) via de Langbroekdreef, (e) via de Daalwijkdreef, (f) via de Bijlmerdreef. Deze routes zijn op de volgende criteria beoordeeld: (I) betrouwbaarheid), (II) rijtijd, (III) aantrekkelijkheid, (IV) tijdigheid, (V) toekomstvastheid, (VI) draagvlak. De afweging tussen deze zes routes voor de HOV-bus staat beschreven in de nota van uitgangspunten. Bij de vrijgave van de nota van uitgangspunten is ook het stadsdeel betrokken.Voor burgers, bedrijven en andere belanghebbenden zijn tijdens het uitwerken van de routes voor de HOV-bus informatiebijeenkomsten georganiseerd. Deze bijeenkomsten vonden plaats in het informatiecentrum IJburg. In dit informatiecentrum was informatie overde woningbouw op IJburg (maquette) en alle bijbehorende infrastructuurmaatregelen direct beschikbaar. Ook is een website met informatie over de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding ingezet. De nota van uitgangspunten heeft tussen 5 juni 2021 en 5 augustus 2021 op verschillende plekken een periode ter visie gelegen voor opmerkingen, vragen en andere zienswijzen .Hierbij dient de opmerking te worden gemaakt dat dit gedurende een gedeeltelijke lockdown tijdens de Corona periode was. In deze periode zijn digitale bijeenkomsten georganiseerd. De opkomst hierbij was laag. De inspraakreacties zijn verwerkt in de definitieve nota van uitgangspunten. Hierbij is ook het stadsdeel betrokken. Hierna heeft het college eind 2021 een voorkeursbesluit over de route en de bijbehorende infrastructurele maatregelen genomen. Hierbij is gekozen voor de route via de Langbroekdreef.Inmiddels is ook de volgende stap in de besluitvormingsprocedure van de PBI doorlopen. Zo heeft het college het uitvoeringsbesluit eind 2023 genomen. Hierbij is ook het stadsdeel betrokken. De aanvraag voor het kappen van bomen hoort bij de voorbereiding van de uitvoering van de maatregelen voor de HOV-bus. De planning is dat de elektrische HOV-bus eind 2024 gaat rijden. Op 11 juni is een informatiebrief door het stadsdeel Zuidoost gestuurd aan de leden van de stadsdeelcommissie van Amsterdam Zuidoost. Doel van deze brief was de projecthistorie te doen toekomen rondom het kappen van bomen langs de Langbroekdreef. Via de volgende link (onder agendapunt 6. Ingekomen stukken) is de informatiebrief te vinden:
https://zuidoost.notubiz.nl/vergadering/1165736. In juli 2024 organiseert het project in samenwerking met het stadsdeel Zuidoost een informatiebijeenkomst over de HOV-buslijn IJburg –Amsterdam Bijlmer Arena. Onderdeel van het programma zijn de bomenkap-en compensatie, en het verkeersbesluit.
8. Hoeveel bezwaren liggen er momenteel tegen de kapvergunning? En hoe zal het tijdspad van de behandeling van deze bezwaren ten opzichte van de uiteindelijke kap er uitzien?
Tegen het kappen van de bomen zijn 32 bezwaren ingediend. De bezwaren zijn afkomstig van individuele burgers en van belangenverenigingen. Op 15 mei heeft een digitale hoorzitting plaatsgevonden. Deze hoorzitting is georganiseerd door het juridisch bureau van de gemeente Amsterdam. Tijdens de hoorzitting hebben de bezwaarmakers vragen kunnen stellen en hun bezwaar kunnen toelichten. Vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam hebben de reden van het kappen van de bomen toegelicht. Het juridisch bureau (JB) heeft inmiddels advies gegeven over de kapvergunning en het vervolgtraject. Het JB geeft aan dat de omgevingsvergunning terecht is verleend. De vergunninghouder mag de bomen kappen vanaf het moment dat de benodigde primaire besluiten ten behoeve van de realisatie van de nieuwe bushaltes aan de Langbroekdreef zijn genomen. Het project zal nog twee weken na publicatie van het verkeersbesluit bezwaarmakers de mogelijkheid geven een voorlopige voorziening te vragen bij de rechter.
9. Is het college het met de Partij voor de Dieren eens dat er alles aan gedaan dient te worden om zo veel mogelijk bomen in de stad te behouden? Zo ja, welke concrete stappen kan het college in deze situatie ondernemen om de kap te voorkomen?
Ja, dat is het college met u eens. Alleen is het voor realisatie van de nieuwe hoogwaardige openbaar vervoer verbinding noodzakelijk dat er twee nieuwe bushaltes komen. Helaas kunnen de bomen dan niet blijven staan. Wel worden de bomen in de directe omgeving gecompenseerd, zodat er zoveel mogelijk bomen in de stad staan. Hierover gaan we graag met de bewoners in gesprek.
Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,
Melanie van der Horst Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit, Openbare ruimte en Groen