Aanvul­lende schrif­te­lijke vragen van het lid Bakker inzake brand­stof­ver­spilling door de GVB-veer­ponten


Indiendatum: 12 jul. 2024

Toelichting:

Op 2 november j.l. heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld over de vermeende brandstofverspilling van de GVB-veerponten tijdens het laden en lossen[1]. Deze brandstofverspilling zou tot wel 600.000 liter diesel op jaarbasis kunnen bedragen, 25% van het totale energieverbruik van de veerponten. De gemeente Amsterdam heeft in de beantwoording aangegeven[2], als enige aandeelhouder van het GVB, onderzoek te gaan doen naar het brandstofverbruik van veerponten tijdens het laden en lossen en de inpassing van alternatieve systemen voor het laden en lossen.

Een raadsadres van een burger uit april jl. stelde echter meerdere vraagtekens bij de beantwoording van het college[3]. Zo stelt de indiener van het raadadres onder andere dat er van de veren van het GVB al zeker sinds 2014 data beschikbaar is over het energieverbruik bij het laden en lossen en dat er al bij verschillende veerponten in Nederland -zoals de TESO-pont tussen Den Helder en Texel[4]- sinds 2013 automooring systemen veilig in werking zijn die geschikt zouden zijn voor de Amsterdamse situatie. Bovendien stelt de indiener dat de brandstofverspilling wellicht nog hoger uitvalt dan de eerder geschatte 600.000 liter diesel en mogelijk tot wel 1.120.000 liter diesel op jaarbasis bedraagt. Als dit juist is, dan betekent dit dat als er vanaf 2013 al een veilig automooring systeem in werking was geweest voor alle GVB-ponten er tot wel 12 miljoen liter diesel of 40 miljoen kg CO2 bespaard had kunnen zijn[5].

Wat de Partij voor de Dieren betreft moet er zeer spoedig werk gemaakt worden van een veilig alternatief systeem voor alle GVB-ponten, om de verspilling van diesel en groene energie te voorkomen. Juist in Amsterdam, waar het principe “duurzaam tenzij” leidend zou moeten zijn.

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:

  1. De gemeente heeft aan het GVB de opdracht gegeven om het verbruik tijdens het laden en lossen nader te onderzoeken. Hoe reageert het college op de aanname van de indiener van het raadsadres dat deze gegevens allang bekend zijn? Kan het college reageren op het door de indiener geschatte verspilling van 1,1 miljoen diesel op jaarbasis? Wat is de status van het huidige onderzoek? Kunnen wij hier een update van ontvangen?
  2. Kan het college een reflectie geven op het feit dat er op andere plekken, zoals in Deventer[6], tussen Den Helder en Texel en in Kiel al jaren veilige alternatieven in werking zijn? Hoe is het mogelijk dat wij nog geen alternatief systeem hebben waarmee brandstofverspilling kan worden voorkomen? Zijn er wat het college betreft fouten gemaakt waardoor er tot op heden nog steeds brandstof wordt verspild door de GVB-veerponten? Graag een uitgebreide toelichting.
  3. Is er in het verleden onderzoek gedaan naar automooring systemen door de gemeente en het GVB? Zo ja, kunnen de bevindingen van deze onderzoeken met de raad gedeeld worden? Zo nee, waarom is hier niet eerder onderzoek naar gedaan?
  4. Is het bij het college bekend of een dergelijk automooring systeem is aangeboden aan de GVB door Holland Shipyards, de bouwer van een groot aantal GVB-veerponten? Zo nee, kan het college hierover opheldering vragen aan het GVB? Graag een uitgebreide toelichting.
  5. Zijn er in het verleden andere systemen of alternatieven onderzocht? Zo ja, welke en waarom zijn deze te licht bevonden? Zo nee, waarom is er niet eerder onderzoek gedaan om het brandstofverbruik te verminderen? Is ook in het verleden al onderzocht hoeveel vermogen er nodig is om de ponten op de juiste plek te houden? Graag een toelichting.
  6. Is het college van plan om met spoed aan de slag te gaan om bij alle -zowel huidige als nieuw geplande- laadinfrastructuur een alternatief systeem in gebruik te nemen naar voorbeeld van de hierboven genoemde veerpontverbindingen? Zo nee, waarom niet? Op welke termijn kan de raad hierover geïnformeerd worden?
  7. In hoeverre is er sprake van een verplichting voor het GVB om een investering in een ander laad- en lossysteem te doen? Dit in verband met de wettelijke energiebesparingsplicht[7] die voorschrijft dat investeringen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder verplicht zijn.
  8. In hoeverre is er sprake van een overtreding van de zorgplicht (artikel 2.11) voor milieubelastende activiteiten door de brandstofverspilling van de GVB-veerponten[8]?


[1] https://amsterdam.raadsinforma...

[2] https://amsterdam.raadsinforma...

[3] https://amsterdam.raadsinforma...

[4] https://www.teso.nl/over-teso/...

[5] https://www.co2emissiefactoren...

[6] https://pontjedeventer.nl/duur....

[7] https://www.rvo.nl/onderwerpen...

[8] https://iplo.nl/thema/energieb...

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen van de leden Emmerik en Staartjes inzake geen ruimte voor de hond in een groeiende stad: uitrendaken het nieuwe normaal

Lees verder

Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake netgiraffes: een geboorte in levenslange gevangenschap?

Lees verder

    Word actief Doneer