De schurkenstreken en milieuvergrijpen van Schiphol
De Partij voor de Dieren eist harde afspraken
Luchthaven Schiphol moet krimpen en minder impact hebben op de omgeving en het klimaat. Gemeente Amsterdam neemt stelling in door middel van een position paper over Schiphol. De Partij voor de Dieren hoort de vele beloftes aan, maar vraagt om concrete afspraken en deadlines wat de ganzendodingen, arbeidsomstandigheden en klimaatafspraken betreft.
Massale ganzenmoord
Jaarlijks worden rond de 30.000 ganzen bij Schiphol vergast omdat ze in de omgeving broeden. Dit gebeurt omdat er niets wordt gedaan om de omgeving minder aantrekkelijk te maken voor de vogels. Dankzij een motie van de Partij voor de Dieren heeft Amsterdam nu gepleit voor bescherming van de ganzen door een combinatie van preventieve maatregelen en aanpassingen in het gebied, zodat er minder ganzen hoeven te sterven. Maar volgens de wethouder ligt de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de provincie en hun ‘Faunabeheerplan’.
Schiphol-woordvoerder Mischa Meerburg mist concrete acties en noemt het Faunabeheerplan van de provincie een “massale vogelslachtstrategie.” Hij pleit voor een harde einddatum waarop het doden van ganzen écht stopt en benadrukt dat er nu vooral sprake lijkt van het afschuiven van verantwoordelijkheid. “Welke maatregelen nemen we en wie is daarvoor verantwoordelijk? Zonder duidelijke afspraken blijft het bij een voornemen,” aldus Mischa.
Gezondheid in het geding
Mischa pleitte ook voor concrete afspraken en een deadline om de gezondheid van Schiphol-medewerkers te beschermen. Hij verwees naar de Zembla-uitzending “Ziek van Schiphol” uit 2021. Uit de uitzending bleek dat medewerkers zeer schadelijke stoffen inademen die ernstige gezondheidsgevolgen kunnen hebben. “Ondanks de ophef is de situatie na drie jaar niet veranderd,” zegt Mischa. “De vakbond meldt dat Schiphol van plan is om dit probleem op te lossen, maar concrete investeringen ontbreken nog. Vanuit onze rol als aandeelhouder moet wij echt de druk gaan opvoeren dat Schiphol in actie gaat komen.”
De wethouder gaf in haar beantwoording aan contact met de FNV-vakbond te hebben en gesprekken te voeren met Schiphol. “Maar wanneer leidt dit naar betere omstandigheden?”, vroeg Mischa haar vervolgens. “Het gaat over iets heel concreets: nu staan ze in die dampen omdat die motoren blijven draaien. Je moet naar een situatie toe waar er verderop geland wordt, een elektrische wagen taxiet een vliegtuig naar waar deze moet zijn. Dat kost geld, maar is er perspectief op wanneer we dat gaan oplossen? Voor de medewerkers.” De wethouder gaf vervolgens aan dat ze blijven aandringen, en dat ze erop terugkomt.
Houd je aan de Parijs-doelstellingen
Tot slot vroeg Mischa naar de klimaatdoelstellingen van Parijs. De wethouder benadrukte dat zij de klimaatdoelstellingen van Parijs onderschrijft, maar waarom komt dat dan niet concreet terug in het position paper? De doelstellingen worden alleen in de context van biobrandstoffen genoemd. “Graag zouden we zien dat Amsterdam het standpunt inneemt dat de ook luchtvaart zich moet committeren aan de doelstellingen van Parijs, en dit doel desnoods door middel van krimp moet behalen.” Daarom komt onze fractie binnenkort met een motie.
Wij staan voor:
Gerelateerd nieuws
Kies nu voor de landbouw van de toekomst
Hoe gaat het met Amsterdam in de toekomst? Wat voor stad laten wij achter voor de volgende generaties? Dat zijn belangrijke v...
Lees verderSucces: Vattenfall trekt stekker uit het plan voor de biomassacentrale Diemen
Op 16 oktober 2024 werd wereldkundig dat Vattenfall officieel de stekker trekt uit het plan om een biomassacentrale te bouwen...
Lees verder