Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake gratis giftige tulpen uit Amsterdam
Indiendatum: 1 nov. 2023
Toelichting:
Elk jaar organiseert de tulpenindustrie een marketingstunt om hun branche te promoten: Natio- nale Tulpendag. Op deze dag zetten zij hun snijbloemen groots in het zonnetje. Ook in 2024 is deze dag aangekondigd, namelijk op 20 januari. Op het Museumplein worden 200.000 tulpen neergezet die gratis door iedereen geplukt mogen worden. Dit trekt volgens ‘I amsterdam’ tienduizenden bezoekers. Het is een commerciële reclameactie vanuit Tulpen Promotie Nederland (TPN)[1], opgericht door tulpenkwekers om wereldwijd de tulp te promoten. Een heel slimme truc om jaarlijks publiciteit mee te krijgen en consumenten te verleiden om de maanden daarna weer geld uit te geven aan snijbloemen. De boodschap die TPN brengt is dat tulpen blijdschap geven en dat de industrie dat graag deelt.
Maar wat de organisatie achterwege laat is dat de tulpenteelt in Nederland verantwoordelijk is voor grootschalige milieuvervuiling door gifgebruik. Van het totaal aan pesticiden dat voor alle landbouwgewassen wordt gebruikt gaat 8% naar tulpenvelden. De tulpenteelt is daarmee volgens de meest recente cijfers van het CBS over 2020 een van de grootverbruikers van bestrijdingsmiddelen[2]. De gifstoffen hebben een schadelijk effect op insecten, de biodiversiteit en brengt gezondheidsrisico’s met zich mee voor mensen.
Blootstelling aan landbouwgif wordt onder meer in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en kanker.[3] Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat er gifresten te vinden zijn in de urine van volwassenen en kinderen die in de omgeving van bollenvelden wonen en dat er resten blijken te zitten op de deurmat en in het huisstof.[4] Europese NGO’s ontdekten na onderzoek dat het ook terug te zien is in de haren van met name boeren en plattelandsbewoners.[5] Meten=Weten spreekt van een gifdeken over Nederland.[6]
Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:
-
Is het college op de hoogte van de reclamestunt van de tulpenindustrie ‘Nationale Tulpendag’ op 20 januari?
-
Onderschrijft het college dat de tulpenteelt een zeer vervuilende industrie is door het vele gifgebruik?
Hoe waardeert het college de actie van de tulpenbranche om zichzelf jaarlijks zo feestelijk te promoten terwijl hun tulpenvelden druipen van het gif?
-
Is het college het met de Partij voor de Dieren eens dat het niet te verdedigen valt om als gemeente een podium te geven aan zo’n vervuilende industrie als de tulpenteelt zodat zij bewoners en bezoekers misleidend kunnen beïnvloeden, terwijl Amsterdam staat voor een groene, gezonde stad?[7]
-
En is het college het ook met de Partij voor de Dieren eens dat het, met het oog op de druk op de openbare ruimte en de noodzaak om keuzes te maken waar we als stad ruimte voor creëren,[8] onwenselijk is om een commerciële reclamestunt te faciliteren in de openbare ruimte waar tienduizenden mensen op afkomen?
-
Ziet het college ook liever dat dit evenement niet doorgaat?
-
Is het college bereid en in staat om het evenement af te lassen? Graag een toelichting.
-
Als het antwoord bij de vorige vraag neerkomt op een nee: is het college dan bereid en in staat om het evenement volgend jaar tegen te houden? Graag een toelichting.
Toelichting bij de volgende vragen: Op de site ‘I amsterdam’,[9] van amsterdam&partners, een organisatie die ruim 5 miljoen subsidie krijgt van de gemeente in 2024, staat dat Amsterdam tijdens de Nationale Tulpendag de officiële aftrap geeft voor het tulpenseizoen. Er wordt in een toelichting rooskleurig geschreven over dit evenement, met gedetailleerde beschrijvingen over de pracht en praal van tulpen, onder een kopje met de tekst ‘Het is weer tijd voor tulpen!’ en met links naar websites van de branche. Het doel van amsterdam&partners is volgens henzelf om “te bouwen aan een betere reputatie van de Metropool Amsterdam”.(1)
9. In hoeverre vindt het college het wenselijk dat er dik 5 miljoen gemeenschapsgeld naar een organisatie gaat die als promotioneel verlengstuk van een milieuvervuilende industrie fungeert?
10. In hoeverre vindt het college dit event bijdragen aan de ‘betere reputatie’ die wij nastreven?
11. Hoe kan het college ervoor zorgen dat ‘I amsterdam’ / ‘amsterdam&partners’ stopt met het maken van reclame voor (commerciële) evenementen die in strijd zijn met de ‘betere reputatie’ die we als stad willen?
Indiener,
A. Bakker
[1] https://tulpenpromotie.nl/
[2] https://www.clo.nl/indicatoren...
[3] https://nos.nl/artikel/2302396..., https://www.parkinson-verenigi..., https://www.rivm.nl/nieuws/ond...
[4] https://www.rivm.nl/publicatie...
[5] https://www.trouw.nl/duurzaamh...
[6] https://www.nporadio1.nl/nieuw...
[7] https://www.amsterdam.nl/bestu...
Indiendatum:
1 nov. 2023
Antwoorddatum: 5 nov. 2024
1. Is het college op de hoogte van de reclamestunt van de tulpenindustrie ‘Nationale Tulpendag’ op 20 januari?
Ja, het college is op de hoogte van de promotieactiviteiten rondom Nationale Tulpendag.
2. Onderschrijft het college dat de tulpenteelt een zeer vervuilende industrie is door het vele gifgebruik?
Het college onderschrijft dat er sprake is van gifgebruik in de tulpenindustrie/ tulpenteelt. Ook is het aandeel biologisch geteelde tulpen is nog zeer beperkt in Nederland. De tulpenindustrie dient zich te houden aan de wettelijke vereisten voor tulpenteelt. Het toezicht houden op de verschillende wetten en regels met betrekking tot de bestrijdingsmiddelen en gewasbeschermingsmiddelen zijn belegd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland7 (RVO). Maar het college zou graag zien dat de branche een versnelling inzet richting biologisch geteelde tulpen zodat die trots ook breed gedeeld wordt.
3. Hoe waardeert het college de actie van de tulpenbranche om zichzelf jaarlijks zo feestelijk te promoten terwijl hun tulpenvelden druipen van het gif?
De tulp is één van onze nationale symbolen. Het college ziet een branche die haar trots op dit nationale symbool niet onder stoelen of banken steekt. Het college zou ook graag zien dat de branche een versnelling inzet richting biologisch geteelde tulpen zodat die trots ook breed gedeeld wordt.
4. Is het college het met de Partij voor de Dieren eens dat het niet te verdedigen valt om als gemeente een podium te geven aan zo’n vervuilende industrie als de tulpenteelt zodat zij bewoners en bezoekers misleidend kunnen beïnvloeden, terwijl Amsterdam staat voor een groene, gezonde stad?7
Voor de Nationale Tulpendag wordt jaarlijks een evenementenvergunning aangevraagd. In de huidige wet- en regelgeving ontbreekt het aan grondslag om op basis van duurzaamheid een vergunning voor een evenement te weigeren. Daarnaast beleeft de Amsterdammer veel plezier aan evenementen rondom de tulp. Het college zou graag zien dat de evenementen rondom biologische tulpen georganiseerd worden.
5. En is het college het ook met de Partij voor de Dieren eens dat het, met het oog op de druk op de openbare ruimte en de noodzaak om keuzes te maken waar we als stad ruimte voor creëren8 , onwenselijk is om een commerciële reclamestunt te faciliteren in de openbare ruimte waar tienduizenden mensen op afkomen?
Het college is het eens met de Partij voor de Dieren dat er zorgvuldig moet worden omgegaan met de schaarse openbare ruimte die er is. De Nationale Tulpendag wordt gehouden op het Museumplein. Het Museumplein wordt door tal van evenementen gebruikt. Het college ziet geen aanleiding om het Museumplein als locatie voor evenementen te wijzigen.
6. Ziet het college ook liever dat dit evenement niet doorgaat?
Nee, zolang de aanvraag voldoet aan de vereisten kan de evenementenvergunning verleend worden. Het college zou het wel wenselijk vinden dat er meer wordt ingezet op biologische tulpen.
7. Is het college bereid en in staat om het evenement af te lassen? Graag een toelichting.
Op basis van het vigerende evenementenbeleid moet de Nationale Tulpendag worden vergund en is er geen grondslag om een vergunning te weigeren. Wanneer we kijken naar de mogelijkheden en/of beperkingen voor de vergunningverlening in de APV constateert het college het volgende: - De APV is een verordening om overlast in de openbare buitenruimte tot het minimum te beperken. - De wetgever stelt eisen aan de teelt van tulpenbollen en daarop dient te worden toegezien door de NVWA. De gemeente heeft daartoe geen bevoegdheden. - Als we dit via de evenementenvergunning reguleren kan dat worden opgevat als oneigenlijk gebruik van deze vergunning. - Artikelen 2.43 sub g en artikel 2.44 lid 1 van de APV geven mogelijkheden om evenementen wel of niet te vergunnen. Echter, voor beide mogelijkheden geldt wel: het toetsen van een certificaat op papier is stap één, of dan vervolgens bollen conform de certificering in de grond worden gestopt en tulpen uit een juiste bol worden verkocht, dat is een oneigenlijke taak om uit te voeren door toezichthouders van de gemeente, die bevoegdheid ligt bij de NVWA. Als het antwoord bij de vorige vraag neerkomt op een nee: is het college dan bereid en in staat om het evenement volgend jaar tegen te houden? Graag een toelichting. Als het evenement voldoet aan de voorwaarden heeft de gemeente geen grondslag om de vergunning voor het evenement te weigeren. Toelichting bij de volgende vragen: Op de site ‘I amsterdam’9 , van amsterdam&partners, een organisatie die ruim 5 miljoen subsidie krijgt van de gemeente in 2024, staat dat Amsterdam tijdens de Nationale Tulpendag de officiële aftrap geeft voor het tulpenseizoen. Er wordt in een toelichting rooskleurig geschreven over dit evenement, met gedetailleerde beschrijvingen over de pracht en praal van tulpen, onder een kopje met de tekst ‘Het is weer tijd voor tulpen!’ en met links naar websites van de branche. Het doel van amsterdam&partners is volgens henzelf om “te bouwen aan een betere reputatie van de Metropool Amsterdam”.1
8. In hoeverre vindt het college het wenselijk dat er dik 5 miljoen gemeenschapsgeld naar een organisatie gaat die als promotioneel verlengstuk van een milieuvervuilende industrie fungeert?
De subsidie van gemeente Amsterdam bevat geen inzet op de promotie van de Nationale Tulpendag. De publicatie van evenementen die plaatsvinden in Amsterdam, op de agenda van amsterdam&partners, kent een open karakter. We zijn in gesprek met amsterdam&partners om duurzaamheid meer mee laten wegen bij de promotie van evenementen Op de (750) UIT-agenda zijn initiatiefnemers vrij om hun activiteit te uploaden. Hierdoor weten Amsterdammers van de verschillende evenementen. Evenement op deze pagina zijn niet per definitie officieel gecureerd door de gemeente Amsterdam en dat is in het geval van Nationale Tulpendag niet het geval.
9. In hoeverre vindt het college dit event bijdragen aan de ‘betere reputatie’ die wij nastreven?
Dit evenement is geen onderdeel van de imagocampagne van Amsterdam. Met de imagocampagne Renew your view communiceert amsterdam&partners een vernieuwd, aansprekend en divers beeld van de stad naar bezoekers, in lijn met de visie bezoekerseconomie 2035. Hiermee werkt het college in samenwerking met amsterdam&partners actief aan het bouwen van een beter imago van de stad. In de campagnes die de afgelopen maanden liepen werden de verhalen van bewoners en ondernemers uit alle stadsdelen uitgelicht. Duurzaamheid als losstaand thema is nog niet uitgelicht in de campagne, maar zit wel in de verschillende verhaallijnen verweven.
10. Hoe kan het college ervoor zorgen dat ‘I amsterdam’ / ‘amsterdam&partners’ stopt met het maken van reclame voor (commerciële) evenementen die in strijd zijn met de ‘betere reputatie’ die we als stad willen?
We zijn in gesprek met amsterdam&partners over het meer laten meewegen van duurzaamheid bij de promotie van evenementen.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen van het lid Emmerik inzake PFAS in Amsterdam
Lees verderSchriftelijke vragen van het lid Krom inzake winterkouderegeling voor dak- en thuisloze mensen bij extreem weer
Lees verder