Schrif­te­lijke vragen inzake Schiphol: minder vluchten of meer overlast?


Indiendatum: 16 okt. 2024

Toelichting:

Op 11 oktober jl. publiceerde het Parool het artikel ‘Onderhoud op Schiphol heeft komende zomer grote gevolgen: ruim 10.000 vluchten minder óf meer overlast[1]. Schiphol wil volgend jaar middenin de mei- en zomervakantie de Buitenveldertbaan buiten gebruik stellen voor een grootschalige renovatie. Schiphol heeft hiervoor een ontheffing van de geldende vliegregels aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als die wordt verleend worden circa 10.000 vluchten die over de Buitenveldertbaan zouden moeten voeren deze zomer afgewikkeld op andere banen in plaats van dat ze worden opgeheven.

Een zomerseizoen met minder vluchten en minder overlast lijkt geen optie voor Schiphol te zijn: het zou niet mogelijk zijn om vluchten te schrappen vanwege de geldende regelgeving. Wat de Partij voor de Dieren betreft een belachelijk standpunt. De impact van Schiphol op het milieu, klimaat en de omgeving is ongelofelijk groot en nu Schiphol gedwongen wordt om een klein deel van de vele honderdduizenden vluchten te schrappen door onderhoud, doen ze er alles aan om een geitenpaadje vinden om de vluchten toch doorgang te laten vinden en de winst niet te zien krimpen.

Wat de Partij voor de Dieren betreft moet Amsterdam nu als activistische aandeelhouder van Schiphol haar taak om burgers te beschermen serieus nemen en pleiten voor een krimp van het aantal vluchten tijdens het geplande onderhoud.

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:

  1. Wanneer vindt het gesprek met de nieuwe CEO van Schiphol plaats? Wanneer is de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering?
  2. Wanneer wordt de beslissing door het ministerie van I&W over de ontheffingsaanvraag voor het onderhoud verwacht?
  3. Is het college bereid om bij de minister aan te dringen op het niet verlenen van de ontheffing? Graag een toelichting.
  4. Is het college van plan het activistische aandeelhouderschap in te zetten bij het eerstvolgende gesprek met Schiphol en te pleiten voor een krimp van het aantal vluchten bij doorgang van de werkzaamheden op de Buitenveldertbaan? Zo nee, waarom niet?
  5. Is het college van plan, indien Schiphol niet bereid blijkt de vluchten op de Buitenveldertbaan te schrappen, officieel bezwaar aan te tekenen tegen de onderhoudsplanning en/of het niet schrappen van vluchten, eventueel in samenspraak met andere gemeentes? Zo nee, waarom niet?

[1] https://www.parool.nl/amsterda...

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen van het lid Krom inzake daklozen worden nog steeds beboet voor slapen op straat

Lees verder

    Word actief Doneer