Schrif­te­lijke vragen van het lid Bakker inzake Schiphol: minder vluchten of meer overlast?


Indiendatum: 16 okt. 2024

Toelichting:

Op 11 oktober jl. publiceerde het Parool het artikel ‘Onderhoud op Schiphol heeft komende zomer grote gevolgen: ruim 10.000 vluchten minder óf meer overlast[1]. Schiphol wil volgend jaar middenin de mei- en zomervakantie de Buitenveldertbaan buiten gebruik stellen voor een grootschalige renovatie. Schiphol heeft hiervoor een ontheffing van de geldende vliegregels aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als die wordt verleend worden circa 10.000 vluchten die over de Buitenveldertbaan zouden moeten voeren deze zomer afgewikkeld op andere banen in plaats van dat ze worden opgeheven.

Een zomerseizoen met minder vluchten en minder overlast lijkt geen optie voor Schiphol te zijn: het zou niet mogelijk zijn om vluchten te schrappen vanwege de geldende regelgeving. Wat de Partij voor de Dieren betreft een belachelijk standpunt. De impact van Schiphol op het milieu, klimaat en de omgeving is ongelofelijk groot en nu Schiphol gedwongen wordt om een klein deel van de vele honderdduizenden vluchten te schrappen door onderhoud, doen ze er alles aan om een geitenpaadje vinden om de vluchten toch doorgang te laten vinden en de winst niet te zien krimpen.

Wat de Partij voor de Dieren betreft moet Amsterdam nu als activistische aandeelhouder van Schiphol haar taak om burgers te beschermen serieus nemen en pleiten voor een krimp van het aantal vluchten tijdens het geplande onderhoud.

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:

  1. Wanneer vindt het gesprek met de nieuwe CEO van Schiphol plaats? Wanneer is de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering?
  2. Wanneer wordt de beslissing door het ministerie van I&W over de ontheffingsaanvraag voor het onderhoud verwacht?
  3. Is het college bereid om bij de minister aan te dringen op het niet verlenen van de ontheffing? Graag een toelichting.
  4. Is het college van plan het activistische aandeelhouderschap in te zetten bij het eerstvolgende gesprek met Schiphol en te pleiten voor een krimp van het aantal vluchten bij doorgang van de werkzaamheden op de Buitenveldertbaan? Zo nee, waarom niet?
  5. Is het college van plan, indien Schiphol niet bereid blijkt de vluchten op de Buitenveldertbaan te schrappen, officieel bezwaar aan te tekenen tegen de onderhoudsplanning en/of het niet schrappen van vluchten, eventueel in samenspraak met andere gemeentes? Zo nee, waarom niet?

[1] https://www.parool.nl/amsterda...

Indiendatum: 16 okt. 2024
Antwoorddatum: 13 dec. 2024

1. Wanneer vindt het gesprek met de nieuwe CEO van Schiphol plaats? Wanneer is de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering?

Ik heb de CEO van Schiphol, de heer Van Oord, in mijn laatste gesprek met hem op donderdag 21 november jl. aangesproken over het baanonderhoud in 2025. Ik heb de heer Van Oord opgeroepen om alsnog maatregelen te nemen die de gevolgen van het onderhoud daadwerkelijk opvangen, onder verwijzing naar mijn brief van 25 oktober jl. aan hem met kritiek op de door Schiphol voorgestelde ‘mitigerende maatregelen’ in het kader van het voorgenomen baanonderhoud. De gemeenteraad heeft een afschrift van deze brief ontvangen via de dagmail van 25 oktober jl. De brief is op verzoek van het lid Van Pijpen (GroenLinks) ter bespreking geagendeerd voor de vergadering van de raadscommissie Financiën, Kunst en Diversiteit (FKD) van 23 januari 2025. De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Schiphol vindt plaats in het voorjaar van 2025.

2. Wanneer wordt de beslissing door het ministerie van I&W over de ontheffingsaanvraag voor het onderhoud verwacht?

Volgens de planning neemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat in februari 2025 een besluit over de ontheffingsaanvraag. Voorafgaand aan dit besluit is een consultatieperiode van zes weken met de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. Het college zal uiteraard gebruik maken van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. In de zienswijze betrekt het college waar van toepassing de doelen uit de position paper Schiphol.

3. Is het college bereid om bij de minister aan te dringen op het niet verlenen van de ontheffing? Graag een toelichting.

Op 13 november jl. heeft de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), waar ook Amsterdam deel van uit maakt, een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd over het baanonderhoud in 2025. Met deze brief roept de BRS de minister op zich te houden aan zijn woorden dat er niet meer ontheffing wordt verleend voor onderhoudswerkzaamheden zonder passende mitigerende maatregelen. Ook pleit de BRS voor het eerder betrekken van omwonenden en omliggende gemeenten bij de jaarlijkse onderhoudsplanning. Overigens heb ik de minister van Infrastructuur en Waterstaat een afschrift gestuurd van mijn brief van 25 oktober jl. aan de heer Van Oord over het baanonderhoud.

4. Is het college van plan het activistische aandeelhouderschap in te zetten bij het eerstvolgende gesprek met Schiphol en te pleiten voor een krimp van het aantal vluchten bij doorgang van de werkzaamheden op de Buitenveldertbaan? Zo nee, waarom niet?

Naast de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, waarvan de eerstvolgende plaats vindt in april 2025, heb ik regelmatig overleg met Schiphol. Elk gesprek met Schiphol benut ik om de standpunten van de gemeente over te brengen. Onze kritiek op de manier waarop het baanonderhoud vormgegeven wordt, en de noodzaak van passende mitigerende maatregelen heb ik bij de CEO van Schiphol aangekaart door bovengenoemde brief d.d. 25 oktober jl., en nogmaals herhaald in het gesprek op 21 november jl.

5. Is het college van plan, indien Schiphol niet bereid blijkt de vluchten op de Buitenveldertbaan te schrappen, officieel bezwaar aan te tekenen tegen de onderhoudsplanning en/of het niet schrappen van vluchten, eventueel in samenspraak met andere gemeentes? Zo nee, waarom niet?

Tegen een tijdelijke regeling baanonderhoud staat geen bezwaar – of beroepsmogelijkheid open. Het college zal zoals gezegd een zienswijze indienen. Uw raad ontvangt uiteraard een afschrift van de zienswijze. Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen van het lid Krom inzake daklozen worden nog steeds beboet voor slapen op straat

Lees verder

Schriftelijke vragen van het lid Emmerik inzake werkterreinen in het groen? Niet doen!

Lees verder

    Word actief Doneer