Schrif­te­lijke vragen van de leden Van der Kamp, Havelaar, Kreuger, Bobeldijk, Koyuncu en Krom inzake veiligheid vuil­nis­wagens in een steeds drukker wordende stad


Indiendatum: 18 okt. 2024

Aan het college van burgemeester en wethouders

 Toelichting: 

Op maandag 14 oktober heeft er een tragisch ongeval plaatsgevonden met een vuilniswagen op de Passeerdersgracht in het centrum van de stad. Bij dit ongeval is een 69-jarige vrouw om het leven gekomen. De politie doet op dit moment onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Indieners van deze vragen wensen alle nabestaanden en betrokkenen heel veel sterkte toe. Uit respect voor de nabestaanden en alle betrokkenen gaan deze vragen nadrukkelijk niet over het ongeval zelf. 

De signalen die vervolgens verschenen in een artikel op AT5(1) waren ons echter niet bekend en roepen vragen op die we graag beantwoord zien. Een collega van de vuilniswagenchauffeur die maandag betrokken was bij het fatale ongeluk doet bij AT5 anoniem zijn verhaal en zegt dat hij en collega’s al nachten wakker liggen van het ongeval. Volgens de chauffeur wordt het steeds onveiliger om op een vuilniswagen te rijden in een steeds drukker wordende stad. Zo zegt hij dat het belangrijk is dat op drukke plekken een bijrijder komt in de cabine om de dode hoek te kunnen zien. Naar eigen zeggen vinden zijn zorgen geen gehoor bij management en directie. Vakbond FNV, bij monde van Fred Bos, zegt dat er een grote behoefte is aan goede chauffeurs, maar dat dit door het personeelstekort lastig is. Ook herkent hij klachten over gevaarlijke situaties met fietsers en voetgangers. Het verzoek voor een camerasysteem dat 360 graden rond de vuilniswagen kan kijken is volgens hem meermaals afgewezen. 

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen: 

1. Een tragisch ongeval met dodelijke afloop heeft grote impact op de chauffeur, naaste collega’s en andere betrokkenen. Op welke manier biedt de gemeente ondersteuning aan deze medewerkers van de gemeente? 

2. De wethouder zegt in een eerste schriftelijke reactie aan AT5 terecht dat we het onderzoek moeten afwachten hoe het tragische ongeval heeft kunnen gebeuren. Is de wethouder bereid om eventueel daarna een breder onderzoek te starten naar de verkeersveiligheid van vuilniswagens, mede omdat de chauffeur en vakbondsbestuurder in het artikel aangeven dat de problemen van structurele aard zijn? En daarbij de signalen en suggesties van de chauffeurs mee te nemen? Zo nee, waarom niet? 

3. In het artikel van AT5 geeft een vuiliniswagenchauffeur aan dat hij en collega’s dagelijks gevaarlijke situaties meemaken waarin het bijna fout gaat. Herkent de wethouder het beeld over gevaarlijke situaties? Op welke manier belanden deze signalen bij de directie en de wethouder en hoe worden deze signalen opgepakt en opgevolgd? 

4. De vuilniswagenchauffeur heeft het gevoel dat suggesties om de verkeersveiligheid met vrachtwagens te vergroten op geen steun rekenen bij teamleiders, management en directie. Herkent de wethouder dit beeld? Zo nee, waarom niet? 

5. In het artikel pleit de chauffeur voor een verplichte bijrijder, zodat diegene de dode hoek kan zien. Hoe kijkt de wethouder naar deze suggestie? Is zij bereid deze suggestie mee te nemen in een breder onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid van vuilniswagens? Zo nee, waarom niet? 

6. Volgens de chauffeur in het AT5 artikel zien hij en collega’s vanwege de vele afzettingen in de stad zich gedwongen om rare manoeuvres uit te halen om toch bij de containers te komen. Volgens hem houdt de gemeente bij afzettingen onvoldoende rekening met de vuilniswagens en de bereikbaarheid van containers. Herkent de wethouder dit beeld? Wordt de afdeling Afval & Reiniging betrokken bij afzettingen en zo ja, op welke manier? 

7. Volgens FNV is een verzoek voor een camerasysteem dat 360 graden rond de vuilniswagen kan kijken meermaals afgewezen. Herkent de wethouder dit beeld? Zo ja, waarom is deze suggestie afgewezen? 

8. FNV zegt dat het tekort aan goede chauffeurs invloed heeft op de verkeersveiligheid. Kan de wethouder aangeven of en hoe groot dit tekort is? En kan zij toelichten welke stappen er worden ondernomen om meer chauffeurs te werven? 

 

Indiener(s), 

W.T.M. van der Kamp (VVD) 

R.B. Havelaar (CDA) 

E. Bobeldijk (SP) 

K.M. Kreuger (JA21) 

S. Koyuncu (DENK) 

J. Krom (PvdD

 

1: https://www.at5.nl/artikelen/229062/vuilnisman-ligt-wakker-na-dodelijk-ongeluk-van-collega-en-wil-bijrijder-amsterdam-is-te-druk  

Indiendatum: 18 okt. 2024
Antwoorddatum: 18 feb. 2025

Het college kan de gestelde vragen als volgt beantwoorden. 

1. Een tragisch ongeval met dodelijke afloop heeft grote impact op de chauffeur, naaste collega’s en andere betrokkenen. Op welke manier biedt de gemeente ondersteuning aan deze medewerkers van de gemeente? 

Ook wij zijn uiteraard diep geschokt door het noodlottige ongeval. We zijn in contact met de chauffeur en zijn familie. Dit geldt voor zowel leden van het college als teamleiders van de directie, als de directeur van de directie. In de briefings die op alle werven worden gegeven hebben we uiteraard bij het ongeval stilgestaan. De chauffeur wordt goed begeleid door de directie. Het bedrijfsopvangteam én bedrijfsmaatschappelijk werk zijn ingeschakeld, ook voor andere medewerkers die hier gebruik van willen maken, want iedereen is uiteraard geschokt door de gebeurtenis.

 

7. Volgens FNV is een verzoek voor een camerasysteem dat 360 graden rond de vuilniswagen kan kijken meermaals afgewezen. Herkent de wethouder dit beeld? Zo ja, waarom is deze suggestie afgewezen? 

Het college heeft de directie Afval en Grondstoffen gevraagd om een feitenrelaas met de volgende informatie: 

- Of en zo ja welke signalen er zijn gedeeld met de directie over onveilige situaties en een roep om extra bijrijders; 

- Hoe met deze eventuele signalen is omgegaan; 

- Wat het beleid is met betrekking tot bijrijders;

- Wat de veiligheidsuitrusting van wagens is; 

- Wat de afwegingen zijn die ten grondslag liggen aan het beleid ten aanzien van bijrijders en veiligheidsuitrusting.

U ontvangt dit feitenrelaas snel na het herfstreces en ik verwacht dat dit antwoord geeft op bovenstaande vragen. 

8. FNV zegt dat het tekort aan goede chauffeurs invloed heeft op de verkeersveiligheid. Kan de wethouder aangeven of en hoe groot dit tekort is? En kan zij toelichten welke stappen er worden ondernomen om meer chauffeurs te werven? 

Verkeersveiligheid voor zowel chauffeurs als andere weggebruikers is onze eerste prioriteit. Er is geen tekort aan goede chauffeurs op dit moment. We maken ook gebruik van een flexibele schil aan chauffeurs, die kan worden ingezet als de eigen inzet krap dreigt te worden. Vier keer per jaar zijn er sollicitatietrajecten waarbij per keer 6 tot 8 nieuwe chauffeurs worden geworven. Wel zien we ook bij de gemeente dat door de krapte op de arbeidsmarkt ook verloop is van chauffeurs naar bedrijven, waardoor de totale aanwas uiteindelijk niet enorm is – ook door het natuurlijk verloop van de chauffeurs (richting pensioen). 

Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,

Hester van Buren 

Wethouder Afval en Reiniging

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake Schiphol: minder vluchten of meer overlast?

Lees verder

Schriftelijke vragen van het lid Emmerik inzake werkterreinen in het groen? Niet doen!

Lees verder

    Word actief Doneer