Amsterdam verbiedt reclame-uitingen met dieren

De gemeente Amsterdam gaat evenementen met dieren ontmoedigen en reclame-uitingen met dieren verbieden. Dat antwoordde het college op schriftelijke vragen van de Partij voor de Dieren Amsterdam, naar aanleiding van een reclamestunt met een koe met pasgeboren kalf. In de toekomst moet voor alle evenementen met dieren een vergunning aangevraagd worden waar strenge eisen aan verbonden zijn; voor reclame-uitingen met dieren worden geen vergunning meer verleend.

Op 3 mei jongstleden ontving de PvdD verschillende meldingen van bezorgde omstanders over een koe die met haar pasgeboren kalf voor een broodjeszaak aan de Amstelveenseweg stond. De politie was al ter plaatse geweest en had geconstateerd dat alles in orde was. Wat zorgen baarde was dat het kalf naar verluidt de avond ervoor geboren zou zijn en de navelstreng was goed zichtbaar. In de Europese wetgeving staat duidelijk dat een kalf waarvan de navel niet volledig geheeld is en een koe die in de week ervoor geworpen heeft niet vervoerd mogen worden. De Partij voor de Dieren deed daarom melding bij de NVWA en stelde schriftelijke vragen aan het college.

Het college van Amsterdam laat in antwoorden op de schriftelijke vragen weten dat het reclamebeleid zodanig aangepast wordt dat er geen dieren meer mogen worden gebruikt bij reclame-uitingen. Daarnaast wordt het evenementenbeleid zo aangepast dat elk evenement met dieren vergunningplichtig is, waarbij eisen aan het dierenwelzijn worden verbonden. Dierenwelzijn is bovendien een prioriteit in het Stedelijk Handhavingsprogramma 2017-2018, dus handhavers worden opgeleid op het gebied van dierenwelzijn. De Partij voor de Dieren hoopt dat er nu eindelijk een einde komt aan een lange reeks incidenten met het gebruik van dieren in de binnenstad, waarbij sancties steeds uitbleven door onduidelijke regelgeving.

Reclame-uitingen met dieren komen regelmatig voor in de stad. Links de foto van de koe en haar pasgeboren kalf bij een broodjeszaak, rechts een rendier dat werd ingezet om een onderbroekenmerk te promoten.