Drukte en festi­va­li­sering

Amsterdam is druk. De stad wordt overspoeld met toeristen, en er komen steeds meer inwoners door de bouwambities van de gemeente. Binnenstadbewoners voelen zich niet meer thuis in de stad waar zij vaak al jaren wonen. Voorop moet staan dat de stad leefbaar blijft.

De populariteit van de stad gaat bovendien gepaard met veel evenementen. Deze festivalisering van de stad, met name in de parken, legt een grote druk op de leefbaarheid, het schaarse groen en de dieren in de stad.

• Coffeeshops

De Partij voor de Dieren is tegen een verbod op softdrugs. Dit gaat in tegen de persoonlijke keuzevrijheid van mensen. Wij pleiten voor de legalisering van softdrugs en voor een minder restrictief softdrugsbeleid in Europa.

De keuze om al dan niet softdrugs te gebruiken betreft de persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid van de individuele burger. Via voorlichting moet de overheid de nadelen die kleven aan het gebruik van drugs duidelijker aan jongeren communiceren. De Partij voor de Dieren Amsterdam wil de locaties van coffeeshops zoveel mogelijk aan de ondernemers overlaten, mits deze ver genoeg (meer dan 250 meter) van scholen verwijderd liggen.

• Toerisme

Toerisme is een belangrijke inkomstenbron voor de stad. Toerisme trekt echter ook vervuiling aan zoals vlieg- en autobewegingen. Amsterdam moet investeren in milieuvriendelijke en veilige vormen van vervoer en toerisme, bijvoorbeeld elektrische rondvaartboten.

Drukte en festivalisering

• Onderzoek naar festivalheffing

• Geen wegwerpbekers op festivals

• Einde aan single-use plastics op festivals