Koe op grachten contras­teert met weide­ga­rantie


24 mei 2012

Op 23 mei trok een team van Campina erop uit om in Amsterdam reclame te maken. Hiervoor werden niet alleen mensen ingezet, maar ook een koe. De koe werd op een boot op de gracht vervoerd als eye-catcher. Ook liep het Campina-team met de koe rond door Amsterdamse straten. De Partij voor de Dieren vindt het een contrast dat een merk dat zich met weidegarantie zichtbaar inzet voor het welzijn van dieren, een levende koe inzet als promotiemateriaal.

De Partij voor de Dieren juicht de weidegarantie die Campina en Milner voor hun producten hanteren toe. Het geeft aan dat de zuivelconcerns dierenwelzijn op de agenda hebben staan. Nog steeds gaat 25% van de Nederlandse (melk)koeien namelijk nooit de wei in. Dat zijn 400.000 koeien. Koeien die altijd op stal staan lijden vaker aan stress en ziektes. Op de website binnenmelkvrij.nl is een overzicht te vinden van merken en producten die weidegang van de koe garanderen.

De Partij voor de Dieren hoopt dat Campina in het vervolg ook in reclamecampagnes rekening zal houden met de behoeften van koeien. 'Dieren horen niet thuis in een promotie-evenement. Een koe hoort in de wei te leven met haar soortgenoten. Een koe door de binnenstad van Amsterdam slepen door de straten en op een boot is wel een heel ruime opvatting van ‘de koeien naar buiten laten. Wij hopen dan ook Campina deze vergissing niet nog eens zal maken’, aldus fractievoorzitter Johnas van Lammeren.

Update van Dierenbescherming afdeling Amsterdam:
Stadsdeel Centrum heeft laten weten geen vergunning te hebben afgegeven voor het evenement met de koe. Het stadsdeel vindt dat het dierenwelzijn in het geding is geweest en heeft aangekondigd een brief te zullen schrijven naar Campina waarin het om opheldering vraagt.
Lees hier het volledige artikel van de Dierenbescherming

[plugin news default "vermaak"]

[plugin vragen null "vermaak"]

[plugin moties null "vermaak"]