Amsterdam stemt in met Ja-Ja stickers


20 april 2016

Het bezorgen van ongevraagde reclame behoort in Amsterdam vanaf volgend jaar tot de verleden tijd. Een voorstel van de Partij voor de Dieren zorgt ervoor dat mensen geen ongevraagde reclamepost ontvangen, tenzij ze daar zelf om vragen met een Ja-Ja sticker.

De Ja-Ja sticker zorgt voor een omkering van het huidige systeem. ‘Mensen die toch reclamefolders in de bus willen, kunnen dit straks zelf aangeven door een Ja-Ja sticker op hun brievenbus te plakken,’ zegt PvdD-fractievoorzitter Johnas van Lammeren. Hiermee komt een einde aan de verspilling die met het huidig systeem gepaard gaat. ‘Een zege voor het milieu,’ aldus Van Lammeren. ‘Denk hierbij ook aan alle onnodige verspilling die op dit moment plaatsvindt: van inkt voor het drukwerk, brandstof voor de verspreiding en de afvalverwerking.’

Dit jaar zullen Amsterdammers nog automatisch reclamefolders in de bus ontvangen. Huishoudens krijgen gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. Vanaf 2017 moeten mensen zelf aangeven of ze reclamepost willen ontvangen.

Dat het PvdD-voorstel brede steun heeft ontvangen in de gemeenteraad door de partijen D66, PvdA, SP, GroenLinks stemt positief. Van Lammeren verwacht dat andere gemeenten de maatregel zullen overnemen: ‘als het sneeuwbaleffect er gaat komen, zouden we in heel Nederland rond de 182 miljoen kilo aan reclamefolders per jaar kunnen besparen. Dit komt neer op ruim een half miljoen gekapte bomen op jaarbasis.’ In andere gemeenten zoals Rotterdam, Den Haag en Nijmegen wordt nu al met interesse naar dit nieuwe systeem gekeken.