Amsterdam doet recla­me­folders in de ban


9 maart 2016

Huis-aan-huis reclamefolders behoren in Amsterdam vanaf volgend jaar tot de verleden tijd. Dankzij een voorstel van de Partij voor de Dieren (PvdD) krijgen mensen straks geen ongevraagde reclamepost meer in huis, tenzij ze daar zelf om vragen. Door deze maatregel wordt er ruim 10 miljoen kilo aan papier per jaar bespaard. Dit scheelt 33.000 dode bomen op jaarbasis.

‘Mensen die toch reclamefolders in de bus willen, moeten dit straks zelf aangeven door een Ja-Ja sticker op hun brievenbus te plakken,’ zegt PvdD-fractievoorzitter Johnas van Lammeren. In de Amsterdamse gemeenteraad krijgt hij de handen op elkaar voor het plan, dat een ommekeer betekent in de manier waarop huis-aan-huis post zal worden bezorgd. ‘We zijn erg blij dat er een einde komt aan deze verspilling en dat het stadsbestuur zijn verantwoordelijkheid neemt. Een zege voor het milieu.’

Tot aan het einde van dit jaar krijgen Amsterdammers automatisch reclamefolders in de bus. Daarna is het afgelopen en moeten ze zelf aangeven of ze nog dergelijke post willen ontvangen. Van Lammeren legt uit. ‘Er komt dus een Ja-Ja sticker voor mensen die perse ongeadresseerd reclamedrukwerk willen krijgen. We verwachten dat dit ongeveer éénderde van de bevolking zal zijn, omdat momenteel tweederde van de mensen niet op deze ongevraagde reclame zit te wachten.’

De cijfers liegen er niet om. Huishoudens krijgen gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. Amsterdam telt 432.000 huisadressen, dus gaat er jaarlijks 14,7 miljoen kilo aan papier doorheen. Van Lammeren: ‘Als je ervan uitgaat dat slechts éénderde een Ja-Ja sticker gaat plakken, dan scheelt dat op jaarbasis 10,2 miljoen kilo. En dat staat gelijk aan 33.000 dode bomen per jaar.’ Tevens betekent de maatregel veel voor de verspilling van inkt, brandstof en de afvalverwerking.

Van Lammeren verwacht dat andere gemeenten de maatregel zullen overnemen. ‘Als het sneeuwbaleffect er gaat komen, zouden we in heel Nederland rond de 182 miljoen kilo aan reclamefolders per jaar kunnen besparen. Dit komt neer op ruim een half miljoen gekapte bomen op jaarbasis. Vergeet andere zaken, zoals de brandstof, het overtollige inkt en het verwerken van het oud-papier niet. Dit zal een enorme stap zijn in het stoppen van onnodige verspilling.’