Motie inzake discriminatie en achterstelling in het Amsterdamse onderwijs
De Raad,
Gehoord de discussie over Racisme en discriminatie van leerlingen op Amsterdamse scholen blijft hardnekkig
Constaterende dat:
- Het onderzoek ‘Achterstelling en Discriminatie in het Amsterdamse Onderwijs’ laat zien dat Amsterdamse kinderen met een migratieachtergrond vaak slachtoffer zijn van racisme en discriminatie 1;
- Eerdere maatregelen niet voldoende effectief zijn gebleken om deze structurele ongelijkheid aan te pakken.
Overwegende dat:
- Discriminatie en de daaruit volgende achterstelling niet alleen negatieve gevolgen hebben voor leerlingen, maar voor de samenleving als geheel;
- Het waarborgen van gelijke kansen een kerntaak is van zowel de onderwijsinstellingen als de lokale overheid;
- Uit het rapport grote behoefte naar voren komt over een integrale aanpak waarin ouders, docenten, scholen, gemeenten en andere betrokken instanties gezamenlijk samenwerken aan het tegengaan van discriminatie en bevorderen van gelijke kansen.
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders
- Onderzoeken welke aanvullende ondersteuning scholen, leraren en onderwijsondersteunend personeel nodig hebben om discriminatie en racisme op scholen te herkennen, bespreekbaar te maken en effectief tegen te gaan;
- Nagaan hoe ouders beter kunnen worden ondersteund in gesprekken met leraren en scholen op het moment dat zij discriminatie en racisme op school ervaren;
- Het bestaande aanbod voor ouders en leerlingen die te maken krijgen met discriminatie en racisme op school beter inzichtelijk maken en actief onder de aandacht brengen.
Indiener(s),
S. Koyuncu
C.K.E. Kabamba
J. Wehkamp
J. Broersen
A. Bouhassani
F. Bouali
N. Ahmadi
M.J. Emmerik
Status
Aangenomen
Voor
unaniem
Tegen
Wij staan voor:
Lees onze andere moties
Motie inzake onderzoek sancties bij illegale kap
Lees verderMotie inzake geen kind meer in de asielnoodopvang
Lees verder