Kadernota 2014 (Openbaar vervoer in de nacht, 24-uurslocaties)
Aan de gemeenteraad
Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:
De raad,
Gehoord de discussie over de Kadernota 2014;
Overwegende dat:
- Amsterdam een fijnmazig openbaar vervoer-netwerk heeft;
- Het openbaar vervoer echter, op enkele nachtbussen na, rond middernacht grotendeels ophoudt met rijden;
- Openbaar vervoer een zeer goede en duurzamere vervoerwijze is voor verplaatsingen binnen de stad;
- Schoon, snel en slim openbaar vervoer een belangrijke rol kan spelen in het verbeteren van de luchtkwaliteit, mits er veel gebruik van wordt gemaakt;
- Voor de nieuwe 24-uursvergunning gedegen openbaar vervoer nodig is, opdat mensen veilig kunnen reizen;
- Een stad leefbaarder en veiliger wordt door 24-uurs openbaar vervoer, kijkend naar het voorbeeld van Berlijn;
- Het autobezit de laatste tien jaar sterker is afgenomen in Amsterdam dan elders in het land en beter openbaar vervoer die trend nog verder kan versterken;
- Het college aangeeft het openbaar vervoer te willen moderniseren en beter te willen inspelen op de behoefte;
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
- Met het GVB de mogelijkheden te bekijken om een koppeling te maken tussen 24-uurslocaties en 24-uurs openbaar vervoer;
- Te onderzoeken hoe 24-uurs openbaar vervoer de moeilijker bereikbare buurten van Amsterdam aantrekkelijker kan maken.
Het lid van de gemeenteraad,
Johnas van Lammeren
Status
Ingediend
Voor
SP
Tegen
PvdA, VVD, GroenLinks, CDA, D66Wij staan voor:
Lees onze andere moties
Kadernota 2014 (Openbaar vervoer in de nacht, kleiner, schoner)
Lees verderKadernota 2014 (Pinnen in de tram)
Lees verder