Begroting 2013 (Differentiatie parkeertarieven)
Gehoord de discussie over de begroting voor 2013;
Constaterende dat:
- In 2009 een voorstel is gedaan vanuit het ministerie van VROM om een Tijdelijke experimenteerwet differentiatie van parkeertarieven in gang te zetten;
- Deze wet in zou houden dat gemeenten schone voertuigen een korting mogen geven op het parkeergeld;
- Deze wet helaas in 2011 onder het nieuwe kabinet is afgeketst;
Overwegende dat:
- Amsterdam een autoluwe binnenstad nastreeft;
- Amsterdam in de Energiestrategie 2040 differentiatie van parkeertarieven noemt als een van de plannen die voor 2015 worden uitgevoerd;
- Amsterdam te maken heeft met knelpunten op het gebied van luchtkwaliteit die het rechtstreekse gevolg zijn van veel en vuil verkeer;
- Er al steden zijn in Europa waar een gedifferentieerd parkeergeldsysteem op basis van de milieuvriendelijkheid van het voertuig van kracht is, te weten Graz (2004), Stockholm (2005);
- Dat differentiatie van parkeertarieven mogelijk is doordat kentekens moeten worden ingevoerd op de meeste parkeermeters;
- In de voorgestelde herindeling van het bestuurlijk stelsel in Amsterdam de parkeergelden onder de centrale stad zullen vallen;
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
- De mogelijkheden tot experimenten met gedifferentieerde parkeergelden op basis van de milieuvriendelijkheid van het voertuig te bespreken met het nieuwe (toekomstige) ministerie en de G4;
- De uitkomsten hiervan te rapporteren aan de gemeenteraad.
Status
Verworpen
Voor
D66
Tegen
GroenLinks, VVD, PvdA, CDA, SPWij staan voor:
Lees onze andere moties
Begroting 2013 (Artis)
Lees verderBegroting 2013 (realisatie elementen bidbook Floriade 2022)
Lees verder