Amen­dement inzake geen groot­schalige festivals in groen­ge­bieden


17 juli 2024

Constaterende dat:

  • De beoogde groei van de stad ertoe zal leiden dat de druk op de openbare ruimte nog groter wordt;
  • De ervaren overlast van evenementen sinds 2019 is toegenomen van 24% tot 30%12;

Overwegende dat:

  • De leefbaarheid van de stad in de evenementenvisie maar gering bewaakt wordt ondanks de toegenomen mate van overlast;
  • De leefbaarheid stevig beschermd wordt door delen van de openbare ruimte die belangrijk zijn voor mens en dier, zoals parken en natuurgebieden, uit te sluiten als locatie voor grootschalige evenementen


Besluit:

Het beslispunt in de raadsvoordracht:

Gelet op

1. de Nota van Beantwoording op de input van de stadsdelen voor de visie;
2. het draagvlakonderzoek van R2 Research;
3. van het vervolgproces

de visie op festivals en evenementen in Amsterdam vast te stellen.


Te wijzigen in:

Gelet op

1. de Nota van Beantwoording op de input van de stadsdelen voor de visie;
2. het draagvlakonderzoek van R2 Research;
3. van het vervolgproces

de visie op festivals en evenementen in Amsterdam vast te stellen, met dien verstande dat:

Op pagina 9 de tekst:

“Een zo divers mogelijk aanbod, dat aansluit bij de diversiteit in Amsterdam, is een vereiste. Het is belangrijk dat evenementen binding hebben met de stad en directe omgeving waar ze plaats vinden. Evenementen moeten iets bijdragen aan de buurt of wijk waar ze plaatsvinden of aan de stad. Festivals en evenementen moeten ook toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke beperking, voor moeilijk te bereiken doelgroepen of voor mensen met een kleine beurs.”

Wordt gewijzigd in:

“Een zo divers mogelijk aanbod, dat aansluit bij de diversiteit in Amsterdam, is een vereiste. Het is belangrijk dat evenementen binding hebben met de stad en directe omgeving waar ze plaats vinden. Evenementen moeten iets bijdragen aan de buurt of wijk waar ze plaatsvinden of aan de stad. Festivals en evenementen moeten ook toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke beperking, voor moeilijk te bereiken doelgroepen of voor mensen met een kleine beurs. De openbare ruimte wordt heroverd door de Amsterdammer: we ontzien parken en natuurgebieden van grootschalige evenementen.”

Op pagina 9 de tekst:

“Vier doelen vormen de kern van deze visie:
1 Gevarieerd aanbod
2 Binding met de stad en de inwoners
3 Optimale spreiding over de stad
4 Ruimte voor vernieuwing en experiment”

Wordt gewijzigd in:

“Vier doelen vormen de kern van deze visie:
1 Gevarieerd aanbod
2 Binding met de stad en de inwoners
3 De leefbaarheid bewaken voor alle Amsterdammers
4 Ruimte voor vernieuwing en experiment”

Op pagina 9 het kopje:

“Optimale spreiding over de stad”

Wordt gewijzigd in:

“De leefbaarheid bewaken voor alle Amsterdammers”

Op pagina 9 de tekst:

“Door festivals en evenementen te spreiden over de stad worden zowel de lusten als de lasten verdeeld. Gezocht moet worden naar manieren om het draagvlak te behouden en in sommige gevallen terug te winnen. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe afspraken te maken over het aantal evenementen dat kan plaatsvinden en over verschillende categorieën met meer variatie in grootte en impact op de omgeving of door te zoeken naar een mix van evenementen die beter aansluit bij de omgeving. Bij de spreiding zullen we rekening houden met de stadsdelen die nu relatief ‘onderbedeeld’ zijn of waarvan verondersteld wordt dat de bewoners in vergelijking met andere stadsdelen minder actief of passief deelnemen aan kunst, cultuur en evenementen. Bij de ontwikkeling van nieuwe woongebieden maken we ons hard voor nieuwe, geschikte en beschikbare evenementenlocaties.”

Wordt gewijzigd in:

“Door festivals en evenementen te spreiden over de stad worden zowel de lusten als de lasten verdeeld. Gezocht moet worden naar manieren om het draagvlak te behouden en de ervaren overlast terg te dringen. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe afspraken te maken over het aantal evenementen dat kan plaatsvinden en over verschillende categorieën met meer variatie in grootte en impact op de omgeving, door te zoeken naar een mix van evenementen die beter aansluit bij de omgeving of door belangrijke delen van de openbare ruimte te ontzien van grootschalige evenementen. Bij de spreiding zullen we rekening houden met de stadsdelen die nu relatief ‘onderbedeeld’ zijn of waarvan verondersteld wordt dat de bewoners in vergelijking met andere stadsdelen minder actief of passief deelnemen aan kunst, cultuur en evenementen. Bij de ontwikkeling van nieuwe woongebieden maken we ons hard voor nieuwe, geschikte en beschikbare evenementenlocaties, waarmee groene parken en natuurgebieden kunnen worden ontzien.”

Op pagina 14 de tekst:

“De evenementen en festivals dragen in grote mate bij aan het aantrekkelijke culturele aanbod en de leefbaarheid in de stad.”

Wordt gewijzigd in:

“De evenementen en festivals dragen in grote mate bij aan het aantrekkelijke culturele aanbod”

Op pagina 18 de tekst:

“Een op de drie Amsterdammers geeft aan in 2023 overlast te hebben ervaren van een evenement in de wijk. Geluidsoverlast komt het vaakst voor, parkeerdrukte wordt als het vervelendst gezien. Wel moeten we de overlast van evenementen in perspectief plaatsen; die wordt in het algemeen veel minder vaak genoemd dan andere soorten overlast, zoals verkeersoverlast, overlast van horeca of vliegverkeer. De meeste Amsterdammers vinden dat het evenementenaanbod een verrijking is voor de stad en dat de impact daarvan er nu eenmaal bij hoort. Toch gaat een derde van de Amsterdammers wel eens de stad uit vanwege een evenement.”

Wordt gewijzigd in:

“Een op de drie Amsterdammers geeft aan in 2023 overlast te hebben ervaren van een evenement in de wijk. De ervaren overlast is zelfs licht toegenomen sinds 2019 toen dit nog één op de vier was. Geluidsoverlast komt het vaakst voor, parkeerdrukte wordt als het vervelendst gezien. Bovendien gaat een derde van de Amsterdammers wel eens de stad uit vanwege een evenement. Dit moeten we uiterst serieus nemen.”

Op pagina 21 de tekst:

3.2 Wat voor festival- en evenementenstad wil Amsterdam zijn?

Met deze visie op het festival- en evenementenaanbod geven we aan wat we in dat aanbod belangrijk vinden. Omdat we ruimte willen maken voor festivals en evenementen, moet iedere Amsterdammer daar ook gebruik van kunnen maken. Een zo divers mogelijk aanbod, dat aansluit bij de diversiteit die we in Amsterdam aan inwoners kennen en bij hun behoeften, is daarom een vereiste. Daarvoor is goed inzicht in het publieksbereik van festivals en evenementen belangrijk. Tijdens de verkenningen om tot deze visie te komen kwam naar voren dat het belangrijk is dat evenementen binding hebben met de stad en directe omgeving waar ze plaatsvinden. ‘Evenementen moeten niet als ufo’s landen in de stad en daarna weer weggaan,’ werd tijdens een van de stadsgesprekken gezegd. Ze moeten ook iets bijdragen aan de buurt of wijk waar ze plaatsvinden of aan de stad. Daarbij is het van belang dat festivals en evenementen toegankelijk zijn, in de breedste zin van het woord: ook voor mensen met een lichamelijke beperking, voor sociaal-maatschappelijk moeilijk te bereiken doelgroepen of voor mensen met een kleine beurs.

Wordt gewijzigd in:

3.2 Wat voor festival- en evenementenstad wil Amsterdam zijn?

Met deze visie op het festival- en evenementenaanbod geven we aan wat we in dat aanbod belangrijk vinden. Omdat we ruimte willen maken voor festivals en evenementen, moet iedere Amsterdammer daar ook gebruik van kunnen maken. Een zo divers mogelijk aanbod, dat aansluit bij de diversiteit die we in Amsterdam aan inwoners kennen en bij hun behoeften, is daarom een vereiste. Daarvoor is goed inzicht in het publieksbereik van festivals en evenementen belangrijk. Tijdens de verkenningen om tot deze visie te komen kwam naar voren dat het belangrijk is dat evenementen binding hebben met de stad en directe omgeving waar ze plaatsvinden. ‘Evenementen moeten niet als ufo’s landen in de stad en daarna weer weggaan,’ werd tijdens een van de stadsgesprekken gezegd. Ze moeten ook iets bijdragen aan de buurt of wijk waar ze plaatsvinden of aan de stad. Daarbij is het van belang dat festivals en evenementen toegankelijk zijn, in de breedste zin van het woord: ook voor mensen met een lichamelijke beperking, voor sociaal-maatschappelijk moeilijk te bereiken doelgroepen of voor mensen met een kleine beurs. Tot slot is het van cruciaal belang dat wij het geluid van de Amsterdammer die overlast ervaart van evenementen serieus nemen. De openbare ruimte is van ons allemaal en de druk op de openbare ruimte neemt steeds verder toe. Grote muziekevenementen zijn het verstorende toppunt van deze toenemende druk. In delen van de openbare ruimte die van groot belang zijn voor mens en dier in steeds heter wordende zomers, zoals de groene parken en natuurgebieden, streeft Amsterdam ernaar geen grootschalige evenementen met keiharde muziek, duizenden stampende bezoekers en felle licht- en vuurwerkshows meer toe te staan.

Op pagina 25 de tekst:

“In de ideale evenementen- en festivalstad Amsterdam bereiken we volledig de volgende doelen:
1 Gevarieerd aanbod
2 Binding met de stad en de inwoners
3 Optimale spreiding over de stad
4 Ruimte voor vernieuwing en experiment”

Wordt gewijzigd in:

“In de ideale evenementen- en festivalstad Amsterdam bereiken we volledig de volgende doelen:
1 Gevarieerd aanbod
2 Binding met de stad en de inwoners
3 De leefbaarheid bewaken voor alle Amsterdammers
4 Ruimte voor vernieuwing en experiment”

Op pagina 27 het kopje:

“4.3 Doel: Optimale spreiding over de stad”

Wordt gewijzigd in:

“4.3 Doel: De leefbaarheid bewaken voor alle Amsterdammers”

Op pagina 27 de tekst:

Gezocht moet worden naar manieren om het draagvlak te behouden en in sommige gevallen terug te winnen. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe afspraken te maken over het aantal evenementen dat kan plaatsvinden, door nieuwe afspraken te maken over verschillende categorieën evenementen met meer variatie in grootte en impact op de omgeving of door te zoeken naar een mix van evenementen die beter aansluit bij de omgeving.

Wordt gewijzigd in:

Gezocht moet worden naar manieren om het draagvlak te behouden en de ervaren overlast terug te dringen. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe afspraken te maken over het aantal evenementen dat kan plaatsvinden, door nieuwe afspraken te maken over verschillende categorieën evenementen met meer variatie in grootte en impact op de omgeving, belangrijke delen van de openbare ruimte te ontzien van grootschalige evenementen of door te zoeken naar een mix van evenementen die beter aansluit bij de omgeving.

Op pagina 27 de tekst:

Omdat een deel van de Amsterdammers ook overlast heeft van evenementen, wordt ingezet op het verminderen van de impact van evenementen zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte voor evenementen.

Daarom is in deze visie een stedelijke norm opgenomen voor grote muziekevenementen in de locatieprofielen die daar geschikt voor zijn van tenminste drie per jaar. In het uit te werken beleid voor de locatieprofielen zijn er nog tal van knoppen om op de ruimte voor (en impact van) evenementen te sturen: denk aan het type evenementen, de duur van evenementen, begin- en eindtijd, ruimtegebruik, planning, etc. Ook kan in bijzondere gevallen – op basis van goed onderbouwde argumenten – een uitzondering gemaakt worden op de norm waar dat nodig is.

Wordt gewijzigd in:

Omdat een deel van de Amsterdammers ook overlast heeft van evenementen, wordt ingezet op het verminderen van de impact van evenementen bijvoorbeeld door nieuwe locaties te zoeken waar de overlast voor mens en dier tot een minimum beperkt wordt.
Daarom is in deze visie een stedelijke norm opgenomen voor grote muziekevenementen in de locatieprofielen die daar geschikt voor zijn van tenminste drie per jaar. In het uit te werken beleid voor de locatieprofielen zijn er nog tal van knoppen om op de ruimte voor (en impact van) evenementen te sturen: denk aan het type evenementen, de duur van evenementen, begin- en eindtijd, ruimtegebruik, planning, etc. Ook kan in bijzondere gevallen – op basis van goed onderbouwde argumenten – een uitzondering gemaakt worden op de norm waar dat nodig is. Parken en andere natuurgebieden zijn hier bijvoorbeeld niet geschikt voor deze norm en worden uitgesloten als locatie voor grootschalige evenementen.

Op pagina 27 de tekst:

Na de coronajaren is het verschil in opvatting verscherpt tussen inwoners die graag naar evenementen gaan en inwoners die overlast ervaren door evenementen. Dit maakt de opdracht om evenementen passend te maken in de stad urgent. Het vinden van de juiste balans is geen eenmalige kwestie, maar een secuur, terugkerend proces waarbij we de kennis uit de stadsdelen, van beheerders van locaties, en van bewoners en organisatoren nodig hebben. Dit proces heeft regie nodig die uitstijgt boven alle individuele (deel)belangen. Locatieprofielen helpen hierbij als instrumenteel kader. In de bestaande locatieprofielen wordt geregeld hoe vaak evenementen, met hoeveel bezoekers en hoeveel geluid georganiseerd mogen worden. De afweging van alle verschillende belangen raken elkaar hier. De bestaande locatieprofielen worden herzien met deze visie als uitgangspunt, waarin maximaal bereik, variatie en binding met stad, spreiding en ruimte voor vernieuwing centraal staan.

Wordt gewijzigd in:

Na de coronajaren is het verschil in opvatting verscherpt tussen inwoners die graag naar evenementen gaan en inwoners die overlast ervaren door evenementen. Dit maakt de opdracht om evenementen passend te maken in de stad urgent. Het vinden van de juiste balans is geen eenmalige kwestie, maar een secuur, terugkerend proces waarbij we de kennis uit de stadsdelen, van beheerders van locaties, en van bewoners en organisatoren nodig hebben. Dit proces heeft regie nodig die uitstijgt boven alle individuele (deel)belangen. Locatieprofielen helpen hierbij als instrumenteel kader. In de bestaande locatieprofielen wordt geregeld hoe vaak evenementen, met hoeveel bezoekers en hoeveel geluid georganiseerd mogen worden. De afweging van alle verschillende belangen raken elkaar hier. De bestaande locatieprofielen worden herzien met deze visie als uitgangspunt, waarin beperking van overlast, variatie en binding met stad, spreiding en ruimte voor vernieuwing centraal staan.

Op pagina 28 de tekst:

“We zetten in op het vinden van nieuwe geschikte locaties voor festivals en evenementen in de stad.”

Wordt gewijzigd in:

“We zetten in op het vinden van nieuwe geschikte locaties voor festivals en evenementen in de stad. Hiermee kunnen we ervoor zorgen dat belangrijke delen van de openbare ruimte, zoals parken en natuurgebieden volledig ontlast worden.”


Status

Verworpen

Voor

PvdD, CDA, JA21

Tegen

FvD, DENK, PvdA, GroenLinks, SP, D66, VVD, VOLT, Lijst Kabamba, Lijst AV