Schrif­te­lijke vragen van het lid Bakker inzake het omhakken van 14 bomen naast bushalte Gaas­perplas


Indiendatum: 22 apr. 2024

Toelichting:

Bomen zijn van onschatbare waarde voor de stad en haar inwoners. Niet alleen bieden de stadsbomen een veilige leefomgeving voor tal van dieren, ook bieden zij verkoeling en waterbergende capaciteiten in een steeds voller wordende stad. Het kappen van gezonde bomen dient dan ook uiterst zorgvuldig afgewogen te worden en alleen in zeer uitzonderlijke gevallen plaats te verantwoorden. Bovendien past binnen de doelstelling van “rigoureus vergroenen” een uitermate terughoudende opstelling ten aanzien van het verlenen van een kapvergunning[1].

In het vastgestelde Toekomstplan Gaasperplas 2021 wordt het belang van de – volwassen – bomen en de terughoudendheid in het kappen van bomen ook onderstreept door aangenomen motie 974 waarin wordt gevraagd om “Geen, of zo min mogelijk bomen kappen”.[2] Nu blijkt er een kapvergunning te zijn afgegeven voor de kap van 14 bomen[3].

De fractie van de Partij voor de Dieren is verbijsterd over deze aanvraag en de keuze om deze bomen te kappen. De bomen zouden gekapt dienen te worden om een nieuwe bushalte aan te leggen op de hoek van de al bestaande bushalte Gaasperplas. De fractie van de Partij voor de Dieren heeft ook vernomen dat bewoners niet op de hoogte waren van deze plannen. Bovendien zijn deze bomen pas enkele jaren geleden aangeplant na grootschalige bomenkap voor de verbreding van de A9/Gaasperdammerweg. De fractie is dan ook zeer benieuwd naar de totstandkoming van dit besluit en of deze bomenkap voorkomen kan worden.

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:

1. Klopt het dat deze bomen gekapt worden in verband met de aanleg van een bushalte?

2. Waarom is er gekozen voor deze locatie voor de bushalte? Waarom is een nieuwe halte zo vlak bij een bestaande halte nodig?

3. Zijn er ook andere opties overwogen voor deze bushalte? Zo ja, welke opties en waarom is hier niet voor gekozen?

4. Zijn er ook opties overwogen waarin de bomen behouden konden blijven op de huidige locatie? Zo ja, welke opties en waarom is hier niet voor gekozen?

5. Welke bomen betreft de kapaanvraag precies en wanneer zijn deze bomen aangeplant?

6. De aanvraag heeft de omschrijving “het kappen van 14 bomen (mogelijk verplaatsen 8 bomen)”. Wanneer wordt duidelijk of de 8 bomen verplaatst kunnen worden? Van welke factoren is de mogelijke verplaatsing afhankelijk? Welke nieuwe locaties zijn er voor deze bomen?

7. Zijn de bewoners, belanghebbenden en de stadsdeelcommissie meegenomen in het proces om tot deze locatie voor de bushalte te komen? Zo ja: op welke manier? Is hier verslaglegging van openbaar? En in hoeverre is de input van bewoners meegenomen in de plannen? Zo nee, waarom niet?

8. Hoeveel bezwaren liggen er momenteel tegen de kapvergunning? En hoe zal het tijdspad
van de behandeling van deze bezwaren ten opzichte van de uiteindelijke kap er uitzien?

9. Is het college het met de Partij voor de Dieren eens dat er alles aan gedaan dient te worden om zo veel mogelijk bomen in de stad te behouden? Zo ja, welke concrete stappen kan het college in deze situatie ondernemen om de kap te voorkomen?

Indiener,

A. Bakker

[1] Coalitieakkoord 2022-2026
[2] https://amsterdam.raadsinforma...
[3] Gemeenteblad 2024, 132479 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake schending van mensenrechten door de Nederlandse Staat ten aanzien van geluidshinder Schiphol

Lees verder

Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake vliegen op varkensvet

Lees verder

    Word actief Doneer