Geen ongezonde sponsors in strijd tegen Amsterdams over­ge­wicht


8 september 2015

Kinderen in Amsterdam zijn vaker te zwaar dan kinderen in de rest van Nederland. De Partij voor de Dieren vindt dat de gemeente Amsterdam bij de aanpak hiervan niet moet samenwerken met bedrijven die juist baat hebben bij de verkoop van ongezonde producten. Ook moet de gemeente Amsterdam zich aansluiten bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, zodat reclame van ongezonde producten gericht op kinderen een halt wordt toegeroepen. Fractievoorzitter Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren Amsterdam zal hiertoe tijdens de raadsvergadering van 9 september verschillende voorstellen indienen.

Johnas van Lammeren: “Obesitas bij kinderen is een serieus probleem; één op de vijf Amsterdamse kinderen is te dik. We moeten kinderen beschermen voor sluwe marketing, en de aanpak van obesitas niet overlaten aan bedrijven die dit juist veroorzaken. Dit betekent dat er in de Amsterdamse strijd tegen obesitas geen plek is voor sponsors die producten met veel suiker, zout en vet verkopen. De gezondheid van kinderen is te belangrijk en verdient een betere aanpak.”

In 2014 had één op de vijf kinderen in Amsterdam overgewicht. Dit is bijna twee keer zoveel als in de rest van Nederland. Kinderobesitas is hiermee een serieus probleem in de hoofdstad. De Partij voor de Dieren vindt dat ieder kind het recht heeft op te groeien in een gezonde omgeving, maar de realiteit is dat kinderen dagelijks beïnvloed worden door sluwe marketingtechnieken voor ongezonde producten. Kinderen hebben nog geen volledig ontwikkeld afwegingskader en verdienen bescherming tegen dit soort ongezonde reclames. De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren dringt er daarom op aan dat de gemeente Amsterdam zich aansluit bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, die ervoor pleit dat kindermarketing uitsluitend wordt toegestaan voor gezonde producten.

Dat sponsoring door de voedselindustrie bij de aanpak van overgewicht verkeerd kan uitpakken, bleek vorig jaar al toen de gemeente Amsterdam voortijdig de samenwerking met Nestlé verbrak. De inzet van het bedrijf bleek slechts een wassen neus te zijn. Om een herhaling van deze miskleun te voorkomen, vindt de Partij voor de Dieren dat de selectiecriteria voor samenwerkingspartners van de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht moeten worden verscherpt. Hetzelfde geldt voor het Sarphati Institute, dat de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht gaat evalueren.

Bekijk hier de moties die tijdens de Raadsvergadering op 9 september ingediend zullen worden:
Onafhankelijke evaluatie
Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
PPS Toetsingskader