Schriftelijke vragen van de leden Bakker en Krom inzake inzet van vervuilende bladblazers bij zwerfafval
Indiendatum: 23 aug. 2024
Toelichting:
Als er aan het eind van de dag een hoop troep is achtergebleven op de Dappermarkt dan kunnen ze zomaar opduiken: de bladblazers. Met een kabaal van jewelste blazen de apparaten patatzakjes en plastic verpakkingen de weg op zodat een vuilniswagen ze vervolgens kan opslurpen.
Het gaat om de omstreden benzine machines die al vaker in opspraak raakten vanwege hun vervuilende brandstof[1], en de wens om bladeren juist te laten liggen voor de biodiversiteit[2]. De discussies ontstonden dan ook vaak in de herfst als de bladeren van de bomen vallen. Want bladeren in perken zijn ontzettend goed voor de biodiversiteit en het leven in en op de aarde.
Dat deze milieuvervuilende herrieschoppers nu ook hartje zomer uit de kast worden getrokken om zwerfafval te verplaatsen verbaast ondergetekenden. De Partij voor de Dieren vraagt zich af of hier niet ook een rol is weggelegd voor de marktondernemer. De 25-meterregel (de verplichting voor ondernemers om de 25 meter rondom hun bedrijf vrij te houden van bedrijfsafval en zwerfafval) lijkt ons immers ook van toepassing op de ondernemers die iedere dag hun waar op de Dappermarkt aanbieden.
Gezien het vorenstaande stellen ondergetekenden, namens de fractie van Partij voor de Dieren, op grond van artikel 84 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:
- Waarom worden er bladblazers gebruikt in plaats van bezems om zwerfafval te verplaatsen?
- Hoe past deze praktijk binnen het principe ‘duurzaam, tenzij’?
- Vindt het college de onderbouwing om voor dit doeleinde bladblazers te gebruiken opwegen tegen de milieuvervuiling en herrie? Graag een uitgebreide toelichting.
- Hoe vaak en hoe lang worden bladblazers ingezet voor het verplaatsen van zwerfafval in de stad?
- Klopt het dat de 25-meterregel ook van toepassing is op marktondernemers? Graag een uitgebreide toelichting.
- Indien het antwoord op voorgaande vraag bevestigend is: denkt de wethouder dat de marktondernemers op de hoogte zijn van de verantwoordelijkheid ten aanzien van het schoonhouden van de omgeving? En zo nee, is de wethouder bereid om marktondernemers te informeren over de verantwoordelijkheid die ze hebben?
- Welke andere mogelijkheden ziet de wethouder om marktondernemers te betrekken bij het schoonhouden van de omgeving?
De laatste brief over het bladblazer-beleid dateert uit 2020 [3] Eerder in 2019 zijn er ook schriftelijke vragen over het bladblazer-beleid gesteld. - Kan het college opnieuw aangeven wat nu precies het gemeentelijk beleid is op bladblazen? Hoe wordt bepaald waar, wanneer en hoe vaak er geblazen wordt?
- Hoeveel bladblazers zijn er gemiddeld per dag aan het blazen in de gemeente en hoe lang zijn zij hiermee bezig per keer?
- Is de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de bladblazers die momenteel in gebruik zijn nog dezelfde als eerder aangegeven in 2019?
- Is het college bereid het beleid aan te scherpen zodat het gebruik van bladblazers sterk wordt verminderd of stopt?
- Wat zijn de bladblaasplannen voor de komende herfst? In hoeverre kan de natuur rekenen op minder bladblazers en meer harken, of op het vaker laten liggen van bladeren?
- Heeft het college inmiddels plannen om de benzineblazers te gaan vervangen voor elektrische varianten of om ze uit te faseren met een ander alternatief?
[1] https://www.rtl.nl/nieuws/nede...
Indiendatum:
23 aug. 2024
Antwoorddatum: 18 sep. 2024
1.Waarom worden er bladblazers gebruikt in plaats van bezems om zwerfafval te verplaatsen?
Zowel bladblazers als waterspuit 3 kunnen snel en grondig het zeer fijne vuil, en vuil vanuit moeilijk bereikbare plekken verwijderen. Dit lukt met de bezem niet.
2. Hoe past deze praktijk binnen het principe ‘duurzaam, tenzij’?
De gemeente is inmiddels vergevorderd met de duurzame vereiste ‘emissieloze voertuigen en machines, maximaal energiezuinig en uitstootvrij’ 4 als onderdeel van de eigen contracten. Echter, op dit moment is er veel extra inzet nodig om problematisch vervuilde locaties schoon te krijgen. We maken daarom aanvullend gebruik van aannemers die nog werken op basis van oudere contracten waarin de scherpere milieueis nog niet is opgenomen. Zij kunnen nog gebruik maken van blazers met benzinemotor. Dit betekent: Incidenteel moet er soms nog voor ‘tenzij’ worden gekozen.
3. Vindt het college de onderbouwing om voor dit doeleinde bladblazers te gebruiken opwegen tegen de milieuvervuiling en herrie? Graag een uitgebreide toelichting.
Overeenkomstig het antwoord op vraag 2. Op sommige momenten is het gebruik van bladblazers noodzakelijk om de openbare ruimte schoon te krijgen en/of bladeren te verwijderen. Daarbij is de vereiste van ‘emissieloze voertuigen en machines, maximaal energiezuinig en uitstootvrij’ inmiddels een standaard onderdeel voor alle aanbestedingen. Tot de tijd van contractvernieuwing kunnen de aannemers het materieel blijven gebruiken als essentieel middel om de stad schoon te kunnen maken.
4. Hoe vaak en hoe lang worden bladblazers ingezet voor het verplaatsen van zwerfafval in de stad?
Alleen dan en waar het nodig is worden bladblazers, incidenteel, ingezet. In iedere straat is dat voor korte tijd. Namelijk, de medewerker loopt voor de veegmachine uit om het zwerfvuil, zowel grof en fijn, te verzamelen en vervolgens te kunnen laten opzuigen. De bladblazer wordt alleen ingezet tijdens piekmomenten met veel vuiloverlast of veel blad.
5. Klopt het dat de 25-meterregel ook van toepassing is op marktondernemers? Graag een uitgebreide toelichting.
Voor markten zijn aparte voorschriften vastgesteld voor schoonmaak en afvalbeheer als onderdeel van het marktreglement. De volgende regels zijn van toepassing:
- Schoonmaakverplichting: Marktkooplieden zijn verplicht om hun standplaats en de directe omgeving schoon te houden. Dit betekent dat zij al het afval, waaronder ook zwerfafval, binnen hun toegewezen gebied moeten opruimen.
- Afvalverwerking: Op markten zijn er specifieke afspraken over hoe afval moet worden gescheiden en afgevoerd. Marktkooplieden moeten gebruik maken van de door de marktbeheerder aangewezen afvalpunten en zorgen voor correcte scheiding van organisch afval, plastic en papier.
- Einde van de marktdag: De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het verwijderen van al het afval en het opruimen van hun eigen standplaats. Aan het einde van de marktdag maakt de gemeente de openbare ruimte als geheel schoon.
6. Indien het antwoord op voorgaande vraag bevestigend is: denkt de wethouder dat de marktondernemers op de hoogte zijn van de verantwoordelijkheid ten aanzien van het schoonhouden van de omgeving? En zo nee, is de wethouder bereid om marktondernemers te informeren over de verantwoordelijkheid die ze hebben?
De marktondernemers zijn op de hoogte van de afspraken in het marktreglement als onderdeel van de overeenkomst van de standplaats.
7. Welke andere mogelijkheden ziet de wethouder om marktondernemers te betrekken bij het schoonhouden van de omgeving?
Er is toezicht of de regels van het reglement op dit punt worden nageleefd. Betrokkenheid ten aanzien van dit onderwerp kan met de marktondernemers worden besproken. De laatste brief over het bladblazer-beleid dateert uit 2023. Eerder in 2019 zijn er ook schriftelijke vragen over het bladblazer-beleid gesteld.
8. Kan het college opnieuw aangeven wat nu precies het gemeentelijk beleid is op bladblazen? Hoe wordt bepaald waar, wanneer en hoe vaak er geblazen wordt?
Er is geen vastgesteld beleid ten aanzien van inzet van bladblazers. Bladblazers zijn onderdeel van de bedrijfsvoering. De teamleiders bepalen waar en hoe vaak bladblazers worden ingezet om blad of zwerfvuil goed te kunnen verwijderen.
9. Hoeveel bladblazers zijn er gemiddeld per dag aan het blazen in de gemeente en hoe lang zijn zij hiermee bezig per keer?
Bladblazers worden alleen ingezet wanneer dat nodig is. Dit is per periode verschillend. Tijdens het piekmoment van de bladperiode zijn er in de stad op werkdagen circa 80 tot 100 bladblazers de hele dag actief (aannemer en gemeente samen). Ongeveer de helft daarvan is op dit moment elektrisch. Daarnaast worden de blazers incidenteel gebruikt om een straat extra schoon te maken. Het hangt daarbij van de locatie en oppervlak af hoe lang dit duurt.
10. Is de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de bladblazers die momenteel in gebruik zijn nog dezelfde als eerder aangegeven in 2019?
De benzinebladblazers zijn dezelfde als in 2019. Echter belangrijk is het toenemend aantal elektrische blazers. Sinds 2019 richten we ons gaandeweg op emissieloze voertuigen en machines als vereist onderdeel van de nieuwe contracten.
11. Is het college bereid het beleid aan te scherpen zodat het gebruik van bladblazers sterk wordt verminderd of stopt?
Het gebruik van bladblazers is belangrijk om de straten efficiënt en goed schoon te krijgen. Daarbij zal het aandeel vervuilende benzine bladblazers gaandeweg (bij iedere contractvernieuwing) door elektrische machines worden vervangen.
12. Wat zijn de bladblaasplannen voor de komende herfst? In hoeverre kan de natuur rekenen op minder bladblazers en meer harken, of op het vaker laten liggen van bladeren?
Bladblazers worden komende herfst gebruikt op basis van de uitgebreide ervaring die de afgelopen jaren hiermee is opgedaan. Sinds 2019 laten we bladeren liggen waar dat kan. Namelijk daar waar het blad juist bescherming biedt aan insecten en kleine dieren om er in te overwinteren en bevriezing van planten tegenhoudt. Er moeten daarnaast vanwege veiligheid en ter voorkoming van schade aan de openbare ruimte ook bladeren worden verwijderd. Natte bladeren kunnen gladheid veroorzaken voor voetgangers en fietsers. De tramrails moet vrij blijven van blad om de tram te kunnen laten rijden. Kolken moeten vrij zijn van bladeren tegen verstopping van de riolering. Gazon moet niet verstikken onder grote hoeveelheden blad. De gewenste aanpak van verwijderen of juist behoud van blad is vertaald naar de uitvoering. In de bestekken is opgenomen waar bladeren moeten worden behouden. Op de juiste uitvoering van bestekken houden we toezicht.
13. Heeft het college inmiddels plannen om de benzineblazers te gaan vervangen voor elektrische varianten of om ze uit te faseren met een ander alternatief?
Zie het antwoord op vraag 2 en 3
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen van het lid Bakker inzake netgiraffes: een geboorte in levenslange gevangenschap?
Lees verderSchriftelijke vragen van het lid Krom inzake daklozen worden nog steeds beboet voor slapen op straat
Lees verder