Amen­dement inzake behoud de huidige metro­lijnen in Zuidoost


28 februari 2024

De Raad,

Gehoord de discussie over het vaststellen van de brief namens de adviescommissie van Amsterdam aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio

Overwegende dat:
- Bewoners uit Zuidoost eerder in 2017 en 2023 massaal kenbaar hebben gemaakt de rechtstreekse verbinding van metrolijn 53 tussen Gaasperplas en het Centraal Station te willen behouden;
- Het Dagelijks Bestuur en de stadsdeelcommissie in Zuidoost ook aangeven tegen ontvlechting te zijn;
- Het stadsdeel graag ziet dat zowel metrolijn 53 tussen Gaasperplas en Centraal Station als metrolijn 50 tussen Gein en Isolatorweg behouden blijven;
- Cliëntenbelang Amsterdam ook tegen ontvlechting is en erop wijst dat overstappen het openbaar vervoer voor mensen met een beperking en voor ouderen ontoegankelijk maakt;
- Reizigersvereniging Rover Amsterdam tegen ontvlechting is van het metronetwerk;
- Eventuele ontvlechting en het samenvoegen van lijn 50 en lijn 53 betekent dat Zuidoost
één metrolijn verliest, wat meer overstappen en mogelijk meer reistijd betekent;

Besluit:

Op pagina 4 van de Brief van de Adviescommissie Amsterdam, de tweede alinea te schrappen:


Hoogwaardige metrofrequenties

“Door de groei van het ov-gebruik zullen op termijn hogere metrofrequenties nodig zijn. Vanwege
de tunnelveiligheidseisen in de Oostbuis is daarbij een eenvoudiger netwerk een randvoorwaarde.
Om dit te realiseren, biedt het ontwerp PvE GVB de mogelijkheid om het metronetwerk gedeeltelijk te ontvlechten. Deze aanpassing in het netwerk zorgt in stadsdeel Zuidoost voor andere frequenties en reismogelijkheden. Dit heeft voor- en nadelen. Een crossplatform overstap wordt geeist op metrohalte Van der Madeweg, zodat alle reizigers prettig en snel hun weg kunnen vervolgen. De Adviescommissie vindt het belangrijk dat de belangen van de betrokken stadsdelen en reizigers goed in deze transitie mee worden genomen, en GVB met een voorstel komt hoe zij een betrouwbare en goed toegankelijke overstapsituatie garandeert.”

En deze alinea te vervangen door:

Het ontvlechten van het metronetwerk zal gedurende de concessie, maar niet op korte termijn noodzakelijk zijn. Dit om het OV mee te kunnen laten groeien met de stad en kwalitatief hoogwaardig en comfortabel OV te kunnen bieden. Het is wel belangrijk om zo’n ingrijpende wijziging in het netwerk goed voor te bereiden om de juiste keuzes te kunnen maken en de belangen van Amsterdammers goed te kunnen wegen. Daarom verzoekt Amsterdam de eerste twee jaar van de concessie de tijd te nemen om het traject van ontvlechting en de verschillende scenario’s daartoe uit te werken.

En overige relevante passages in de brief van de Adviescommissie op het bovenstaande aan te passen.


Indieners,

E. Bobeldijk
M.F. Asruf
S. Koyuncu
D.P.B. Wijnants
J.A. Veldhuyzen
C.K.E. Kabamba
K.M. Kreuger
J.M. Krom
E.D.M. Moeskops
E.C. IJmker


Status

Aangenomen

Voor

Allepartijen

Tegen

Lees onze andere moties

Amendement inzake voorwaarden comfortabele overstap

Lees verder

Amendement inzake betrek de raad bij eventuele ontvlechting

Lees verder

    Word actief Doneer