OZB-belasting

Als het aan de Partij voor de Dieren Amsterdam ligt, krijgen eigenaren van energiezuinige woningen een korting op hun Onroerende Zaak Belasting (OZB).

Sinds 1 januari 2008 worden huiseigenaren die hun huis willen verkopen of verhuren verplicht in het bezit te zijn van een energielabel. Het label categoriseert woningen in label A (goed geïsoleerd en zuinig) tot en met G (niet geïsoleerd met een hoog energieverbruik). Door de ernergiezuinigheid van een woning in kaart te brengen, worden indirect energiebesparende maatregelen gestimuleerd. Het label is tot nu toe echter alleen verplicht voor nieuwe verhuur en verkoop.

De verplichting om een energielabel te bezitten, zou voor alle huiseigenaren in Amsterdam moeten gelden. Eigenaren die niet van plan zijn binnenkort hun huis te verhuren of verkopen, worden nu niet gestimuleerd om hun huis energiezuiniger te maken. De Partij voor de Dieren Amsterdam wil ook deze eigenaren aansporen om hun woning goed te isoleren. Volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’, zou een eigenaar van een woning met label G meer OZB moeten betalen dan een eigenaar van een huis met A-label.

De Partij voor de Dieren Amsterdam heeft verschillende malen om deze maatregel gevraagd, maar deze is niet doorgevoerd. De maatregel is een voorbeeld van het vergroenen van belastingen.

De Partij voor de Dieren is geen voorstander van het oormerken van de inkomsten uit de OZB.