25 maart 2026

Onze brief aan de verkenner

Wij staan open voor progressieve, groene samenwerking

Brief aan verkenner

De Partij voor de Dieren uit Amsterdam reageert op de verkiezingsuitslag en het komende formatieproces. Wij maken ons zorgen over de lage opkomst en pleiten voor betere maatregelen om de opkomst te verhogen. Tegelijkertijd is de verkiezingsuitslag een bevestiging van een brede steun voor linkse, progressieve en groene politiek in de stad.

In de brief benadrukken wij onze inzet voor dierenwelzijn, natuur, klimaatadaptatie en een gezonde leefomgeving. Wij roepen op tot een ambitieus en toekomstbestendig coalitieakkoord, met aandacht voor vergroening, biodiversiteit, schone lucht en water, duurzame economie en de energietransitie. Ook moeten bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties meer ruimte krijgen.

Er zijn voldoende mogelijkheden zijn voor een coalitie met een groene koers, maar deze is het meest kansrijk als ook wij aan tafel zitten. Wij willen met iedereen samenwerken, behalve met Forum voor Democratie. Indien we geen deel uitmaken van de coalitie, blijven wij onze strijd voortzetten in de oppositie.

Lees onze gehele brief hieronder.