27 januari 2026
Amsterdam verbiedt reclame voor vlees én fossiel op straat
Hiermee zijn we de eerste hoofdstad ter wereld!
Amsterdam heeft als eerste hoofdstad ter wereld besloten om reclame voor vlees én fossiele brandstoffen uit de openbare ruimte te weren. Daarmee kiest onze stad nadrukkelijk voor samenhangend beleid: investeren in klimaat en de voedseltransitie, en tegelijk stoppen met het actief promoten van industrieën die deze transitie ondermijnen. Een moedige en noodzakelijke stap, waarmee de stad laat zien dat verantwoordelijkheid nemen voor mens, dier en planeet geen loze belofte is, maar concreet kan worden vastgelegd in de wet.
Amsterdam neemt eigen klimaatbeleid serieus
De impact van de fossiele industrie en de vleesindustrie op het klimaat is overduidelijk. Daarom investeert Amsterdam al jaren in duurzaamheid, de energietransitie en de eiwittransitie. Van uitstootvrij openbaar vervoer en milieuzones tot duurzaam inkoopbeleid en plantaardige catering: de stad laat zien dat het niet alleen anders móét, maar ook anders kán.
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad kiest daarmee bewust voor verantwoordelijkheid richting onze kinderen en toekomstige generaties. De openbare ruimte tegelijkertijd gebruiken voor reclame die bewoners en bezoekers aanzet tot keuzes die dit beleid ondermijnen, past daar niet meer bij. Dat zou betekenen dat de gemeente haar eigen inspanningen actief tegenwerkt.
Reclame die haaks staat op duurzame doelen
De Partij voor de Dieren vindt dat de openbare ruimte zo min mogelijk gebruikt moet worden om commerciële keuzes op te dringen, zeker wanneer die haaks staan op de klimaatdoelen van de stad. Dit voorstel beperkt geen keuzevrijheid van consumenten, maar stelt wel een grens aan de eenzijdige beïnvloeding door sectoren die aantoonbaar schadelijk zijn voor klimaat en leefomgeving. Net zoals waarschuwingen bij alcohol en roken normaal zijn, is transparantie over klimaatschade dat ook.
Reclame voor vlees wordt voortaan niet meer toegestaan; plantaardige alternatieven juist wel. Met heldere termen en omschrijvingen is dit beleid goed uitvoerbaar en eerlijk voor alle betrokkenen.
Fractievoorzitter Anke Bakker: “Het is fantastisch dat Amsterdam vleesreclames weert uit de stad. De vleesindustrie is niet alleen enorm vervuilend, maar ook moreel onhoudbaar. Achter iedere euroknaller schuilt pijn en ellende. Amsterdam heeft niets te winnen bij de promotie van een industrie die dierenleed en klimaatschade veroorzaakt. Als eerste hoofdstad ter wereld zet Amsterdam nu deze historische stap. Daarmee vervult onze stad opnieuw een duidelijke voortrekkersrol. Hopelijk volgen andere steden snel ons voorbeeld.”
D66 en VVD stemmen tegen
Tegen dit voorstel stemde o.a. D66 en de VVD. D66 noemde het doel ‘legitiem’, maar bestempelden het voorstel als ‘onwenselijk’ vanwege vermeende extra regels voor ondernemers. Terwijl het voorstel juist zo is geschreven dat de lokale ondernemer hier geen last van ondervindt. Het kan dus wel, maar D66 kiest duidelijk voor 'we willen het niet'. Klimaat lijkt geen prioriteit meer te zijn en dierenwelzijn staat ook niet hoog op de agenda. Ze stelden: 'minder vliegen en minder vlees zijn nodig', maar reclame ervoor maken in de hoofdstad moet mogelijk blijven.
Een duidelijke keuze voor de toekomst
De Partij voor de Dieren gaf samen met GroenLinks een duidelijk signaal af door dit voorstel in te dienen. Gelukkig kon een overgrote meerderheid van de Amsterdamse partijen zich hierin vinden. Er is gekozen voor het klimaat, de dieren en onze gezondheid.